Alleenstaande mama roept hulp in om zoon het huis uit te zetten in 'Pro Deo'

woensdag 24 mei 2017

Op donderdag 25 mei worden twee nieuwe zaken geïntroduceerd in 'Pro Deo', waaronder een primeur voor het programma: voor het eerst is het geen beklaagde die de hulp inroept van een advocaat, wel een wanhopige alleenstaande moeder die hulp zoekt om haar zoon het huis uit te zetten.

Verder hoopt een brandstichter dat zijn advocate hem uit de gevangenis kan houden, zodat hij op een andere manier aan zijn problemen kan werken.

Nadia D. - Huiselijk confict
Advocate: Tinne Coddens

Nadia D. heeft al enkele maanden ruzie met haar zoon Junior. Hij is soms onhandelbaar en bovendien heeft hij voor meer dan 5000 euro schulden die hij niet kan afbetalen. Schulden die de alleenstaande mama die leeft van een invaliditeitsuitkering, als voogd nu boven het hoofd hangen. Ze ziet geen andere mogelijkheid meer dan hem het huis uit te zetten en neemt hiervoor advocate Tinne Coddens onder de arm. 'Ik denk dat het een klein beetje een maatschappelijke trend is: jongeren die het heel goed hebben thuis en geen behoefte hebben om hun leven vorm te geven. Je ziet wel dat ouders dat eerst minnelijk proberen oplossen, maar als dat vruchteloos blijkt, moet je bekijken of er geen juridische ondersteuning kan komen.' Meester Coddens dient een verzoek in om Nadia's zoon op te roepen voor de vrederechter met het oog op een PV van verzoening, dat dezelfde waarde heeft als een vonnis.

Filip R. - Brandstichting
Advocate: Els Leenknecht

Op 7 november 2015 gooit Filip R. een molotovcocktail binnen bij zijn buren. Er vallen geen slachtoffers, maar de feiten zijn wel ernstig te nemen. Filip zit in voorhechtenis in afwachting van de uitspraak, maar zijn advocate Els Leenknecht doet er alles aan om hem zo snel mogelijk vrij te krijgen. Wat hij volgens haar vooral nodig heeft, is psychische bijstand. 'Het is zeker terecht dat hij in voorhechtenis zit maar na verloop van tijd was ik wel bezorgd omdat ik vind dat de gevangenis geen plaats is voor iemand als Filip. Hij heeft verschillende problemen maar hij is niet een echte crimineel die thuishoort in het zware leven van de gevangenis. Filip heeft ondersteuning, omkadering nodig en moet werken aan zijn probleem.'

Christian K. - Slagen en verwondingen
Advocate: Charlotte Demaître

De rechtszaak van Christian K. werd uitgesteld zodat hij aan de rechtbank kan bewijzen dat hij aan zijn alcoholprobleem wil werken. Vandaag echter moet meester Demaître veel vroeger dan voorzien terug naar de rechtbank voor haar cliënt. Hij heeft opnieuw in een dronken razernij zijn vriendin aangevallen. De twee gelijkaardige zaken worden samengevoegd om tot één uitspraak te komen. Meester Demaître vreest dat Christian al zijn kansen verspeeld heeft. 'Mijn arsenaal als advocate is uitgeput'.

Ignace B. - Slagen en verwondingen
Advocate: Hélène Claeys

Pro Deo volgt ook ex-agent Ignace B. na de uitspraak in zijn zaak. Die is opgeschort onder voorwaarden. Eén van die voorwaarden is werken aan zijn alcoholprobleem, maar dat blijkt voor Ignace moeilijker dan gedacht. Eén ding zit wel al mee: hij heeft opnieuw de liefde gevonden.

'Pro Deo', donderdag 25 mei om 21.40 uur op VTM.

'Corsokoorts in Sint Jansklooster' (SBS6)

In de leukste en tevens enige kroeg van Klooster komen alle afgevaardigden van de corsogroepen bij elkaar. De bloemencommissie heeft namelijk slecht nieuws. En corsogroep 'Hebbes' bestaat dertig jaar. Nu is het bij hen elke dag al feest, omdat elke dag ook je laatste kan zijn. Exact zes jaar geleden namen ze afscheid van Dennis, de broer van Patrick. Daarom heeft Patrick de leden gevraagd om iets eerder te komen. Samen feesten, samen rouwen.

'Corsokoorts in Sint Jansklooster', om 20.30 uur bij SBS6.