Bart Peeters en moeder Suz Van Boekel in 'Van Algemeen Nut'

woensdag 7 februari 2018

Bart Peeters en zijn moeder, Suz Van Boekel komen langs. Bart is een kind van de openbare omroep, maar ook van Marcel Peeters en Suz Van Boekel.

Vanavond blijkt dat hij slechts een kleine, maar zeer belangrijke schakel is in het grote netwerk van de familie Peeters, een gigantische TV- familie die stevig verweven is met de Vlaamse televisie en waar de vertakkingen ervan niet meer bij te houden zijn. En dat sinds het prille begin van de televisie in 1953.

Hoe een talentenjacht een nachtmerrie werd voor de kandidaten
'Ik moest ze een beetje belachelijk maken'

In 1980 wil de openbare omroep een talentenjacht organiseren, maar De gongshow is vroeger dan voorzien van antenne gehaald. In de 'Gongshow' moesten niet alleen de kandidaten de show stelen, het was vooral de jury die met de hoofdrol ging lopen. Wanneer het optreden hen niet beviel, konden ze de kandidaat op het podium 'uitgongen'. Maar de jury ging er hard tegenaan en maakte de kandidaten voortdurend belachelijk. Of ze nu talent hadden of niet. Het was uitlachtelevisie die nu ondenkbaar is.

'Ik heb er zoveel spijt van', zegt Mary Boduin. Zij was een van de juryleden toen. Mary is een bekende naam in de muziekwereld, vooral als tekstschrijver van de grootste Vlaamse evergreens. Dag Vreemde man en Dat heet dan gelukkig zijn zijn onder andere van haar. Sinds 29 januari 1980 worstelt ze met een schuldgevoel tegenover de kandidaten die zij die dag onheus behandelde.

Steven trekt een bemiddelingsgesprek op gang tussen Mary en één van haar toenmalige slachtoffers.

Het ultieme proefkonijn
Vijftien jaar geleden werd politieagent Johan Verhaeghe uit Izegem opgevoerd als proefkonijn in het duidingsprogramma 'Terzake'. Hij was vrijwilliger om de werking van een gloednieuw wapen aan Vlaanderen te demonstreren: de pepperspray.

In de reportage laat hij de spray in zijn ogen spuiten. Wat volgt, geeft een nieuwe dimensie aan het woord afzien. Zijn optreden zorgde voor heel wat commotie want vanaf 2003 werd pepperspray niet langer getest op mensen. Dankzij Johan weten wij nu wat de impact van pepperspray is. Hij heeft daarmee het algemeen nut gediend en Steven wil hem daarvoor huldigen, maar vraagt zich ook af of zijn ogen geen blijvende schade hebben opgelopen.

Hoe Jan Debruyne het gewelddadige conflict tussen Rosa en Marianne in 'Thuis' had kunnen voorkomen
Op 15 april 1999 krijgt televisiekijkend Vlaanderen één van de meest legendarische gevechtsscènes te zien. In de fameuze aflevering 627 van 'Thuis' vliegen Rosa en Marianne elkaar in de haren en barst hun jarenlange conflict in alle hevigheid open. Dagenlang houdt deze catfight ons land in de ban en gaat de bewuste scène over de tongen.

Steven neemt dit iconische fragment onder de loep, want volgens Steven klopt er iets niet in die scène. Samen met Jan De Bruyne, een toeschouwer die indertijd alles van op de eerste rij beleefde, gaat Steven op zoek naar de precieze omstandigheden van die bewuste aanvaring. Want de ruzie tussen Rosa en Marianne had evengoed een heel ander verloop kunnen kennen…

'Van Algemeen Nut', donderdag 8 februari om 20.35 uur op Eén.

MAX is er elke dag! logo MAX logo

Kasteel Vosbergen bestaat 400 jaar en dat wordt de hele zomer gevierd. Vandaag staat de heropening van de oprijlaan op het programma. Jeanne vraagt zich af of haar 93-jarige moeder wel in de koets kan klimmen. Ook op landgoed Maarsbergen gaat het niet van een leien dakje en moet de 22-jarige Willem een moeilijke beslissing nemen. Over daken gesproken: de hoge dakrand van landgoed Wickenburgh krijgt een nieuw likje verf van Otto. Op het keurige, normaal zo rustieke landgoed Oolde staat een hippiefestival op het punt te beginnen.

'Liefde voor het Landgoed', om 21.30 uur bij Omroep MAX op NPO 1.