'De Keuken van Sofie' bereidt zich voor op 'Belgium's Got Talent'

zondag 1 maart 2015

Op vrijdag 6 maart nemen juryleden Ray Cokes, Rob Vanoudenhoven en Karen Damen samen met kersvers jurylid Niels Destadsbader plaats aan de jurydesk van 'Belgium's Got Talent'. VTM-chef Sofie Dumont is fan en stoomt de juryleden en presentator Koen Wauters dan ook graag klaar met een stevige en smakelijke maaltijd.

Van maandag 2 tot en met vrijdag 6 maart staat ze dus niet met één, maar met vijf souschefs achter het fornuis in 'De Keuken van Sofie'.

Elke dag verwelkomt Sofie iemand anders van het 'Belgium's Got Talent'-team. Presentator Koen Wauters bijt de spits af op maandag 2 maart. Hij lijkt zich meteen thuis te voelen in de keuken, want het duurt niet lang of hij staat druk met een mes te zwaaien. Sofie roept gerechten op die de keuken uit Koens jeugd typeren, waaronder hutsepot met ribbetjes. Ze laat ribbetjes garen in de snelkookpan en maakt een stoofpot vol verse groenten. Alle groenten zijn welkom voor Koen, behalve… spruitjes.

Op dinsdag 3 maart is Rob Vanoudenhoven als eerste jurylid aan zet in de keuken, al heeft hij daarmee eerder pech dan geluk. Dinsdag is en blijft immers de dag waarop Sofie kookt met ingrediënten die haar gast niet lust. In het geval van Rob is dat kaas. Wanneer Sofie vertelt dat ze een pizza met drie kazen gaat bereiden met hem, is hij er bijna weer vandoor. Sofie gebruikt in het beleg van de pizza ook pancetta of fijngesneden Italiaans spek en verse vijgen voor een zoet accent. Met daarbovenop een frisse salade over de pizza hoopt ze de gesmolten kaas voldoende te camoufleren voor haar souschef.

Op woensdag 4 maart is gloednieuw jurylid Niels  Destadsbader welkom bij Sofie. Het wordt een blij weerzien, want Niels is al eens eerder komen koken met Sofie. Toen stak hij de keuken bijna in brand, waardoor Sofie extra op haar hoede is. Ze bereiden samen een van zijn lievelingsgerechten: preirolletjes in hesp met kaassaus. Sofie vraagt zich af hoe het staat met Niels de kookkunsten sinds zijn vorige bezoek… maar voorlopig is hij nog niet veel verder geraakt dan frieten bakken.

Op donderdag 5 maart verwelkomt Sofie jurylid Ray Cokes. De Britse en Vlaamse tv-figuur heeft  al heel wat van de wereld gezien en geproefd, en toch kiest hij vanavond voor een typisch Belgisch gerecht. Toen hij 30 jaar geleden voor de eerste keer naar België kwam, ontdekte Ray de garnaalkroketten en sindsdien is hij een grote fan. Sofie maakt eerst de vulling met onder andere garnalenbisque, room, boter, melk en bloem en om het compleet te maken zorgt ze ook voor een  portie vers gepelde garnalen uit de Noordzee.

Vrijdag 6 maart is niet alleen de laatste 'Belgium's Got Talent'-dag in 'De Keuken van Sofie'. Het is ook de dag waarop het nieuwe seizoen van Belgium’s Got Talent start, om 20.35 uur bij VTM. Helaas kon jurylid Karen Damen niet, maar ze laat zich graag vertegenwoordigen door de winnaar uit het vorige seizoen. Voor de zoektocht naar dé winnaar van 2015 wordt afgetrapt, zet Sofie winnaar Michael Lanzo graag nog één keer in de bloemetjes. Ze verwent hem met een heerlijke zoete zonde:  mokka  semifreddo, het favoriete dessert van Michael.

Het weekmenu van 'De Keuken van Sofie':

- Op maandag 02/03: Op Grootmoeders wijze - Hutsepot met ribbetjes met Koen Wauters.
- Op dinsdag 03/03: Lust ie ’t of lust ie ’t niet? - Pizza met drie kazen, vijgen en pancetta met Rob Vanoudenhoven.
- Op woensdag 04/03: Lievelingsgerecht - Preirolletjes in hesp met kaassaus, puree en chapelure met Niels Destadsbader.
- Op donderdag 05/03: Op reis - Garnaalkroketten met gefrituurde peterselie en citroen met Ray Cokes.
- Op vrijdag 06/03: Zoete zonde - Mokka  semifreddo met Michael Lanzo.

'De Keuken van Sofie', van maandag tot vrijdag om 18.00 uur op VTM.

dekeukenvansofie

MAX is er elke dag! logo MAX logo

Kasteel Vosbergen bestaat 400 jaar en dat wordt de hele zomer gevierd. Vandaag staat de heropening van de oprijlaan op het programma. Jeanne vraagt zich af of haar 93-jarige moeder wel in de koets kan klimmen. Ook op landgoed Maarsbergen gaat het niet van een leien dakje en moet de 22-jarige Willem een moeilijke beslissing nemen. Over daken gesproken: de hoge dakrand van landgoed Wickenburgh krijgt een nieuw likje verf van Otto. Op het keurige, normaal zo rustieke landgoed Oolde staat een hippiefestival op het punt te beginnen.

'Liefde voor het Landgoed', om 21.30 uur bij Omroep MAX op NPO 1.