Nieuw op Canvas: Onze man in Teheran

donderdag 27 augustus 2015

Het vernieuwde Canvas heeft dagelijks vóór 'De Afspraak' nog een andere vaste afspraak met de kijker: dagelijks een degelijke documentaire over de meest diverse onderwerpen. Op vrijdag zijn dat actualiteitsdocumentaires.

De spits wordt afgebeten door Onze man in Teheran, een vierdelige reeks van de VPRO waarin Thomas Erdbrink, correspondent voor onder meer de NOS en de VRT, ons laat kennismaken met een Iran zoals dat in nieuwsberichten zelden aan bod komt. Een land waar niets mag, maar alles kan.

Thomas Erdbrink is donderdag 27 augustus ook te gast bij Bart Schols in 'De Afspraak'.

Het begon als een love story
Het was een zonsverduistering die Thomas Erdbrink (38) jaren geleden naar Iran bracht, nu is hij er getrouwd met Newsha. Zij is in Iran een bekende fotografe die onder meer voor The New York Times, Time Magazine en National Geographic werkt. Hij is een van de laatst over gebleven westerse journalisten in een land dat altijd ruzie heeft met de rest van de wereld. Al lijkt dat sinds het nucleaire akkoord wel wat te veranderen.

Onze man in Teheran heeft een leven als een computerspel, vol valkuilen en gevaren, in een land waar alles anders lijkt dan we dachten. Erdbrink, die vloeiend Perzisch spreekt, kijkt in de vierdelige serie voorbij de bekende clichés van bangelijke baarden en verhulde vrouwen in het zwart, en geeft ons een unieke blik op het moderne Iran, waar vrouwen vaak de broek aan hebben en waar je een executie kunt afkopen.

Het heeft de makers van de documentaire letterlijk jaren gekost om de toestemmingen te krijgen om Thomas te volgen tijdens zijn werk en persoonlijke leven in Iran. Het resultaat is een onverwacht directe toegang tot een complex land waar de samenleving schuurt en kraakt, maar waar het vergeleken met buurlanden Irak en Afghanistan een oase van rust is.

Aflevering 1: Liefde in de islamitische republiek
In de eerste aflevering vernemen we hoe Thomas en Newsha elkaar voor het eerst hebben ontmoet. Dat was tijdens de laatste zonsverduistering van de twintigste eeuw, in 1999. Thomas werd toen samen met een bus vol journalisten naar een voetbalstadion gebracht om daar getuige van te zijn. Hij maakte de Iraniërs wijs dat hij Michael Jackson was, en dat viel wel in de smaak bij Newsha.

Ze raakten bevriend en telkens wanneer Thomas naar Teheran kwam, logeerde hij bij Newsha en haar familie, in het begin keurig op een matje in de gang.  Van het een kwam het ander: ze werden verliefd en trouwden. Doordat Thomas nu al meer dan tien jaar deel uitmaakt van een Iraans gezin, heeft hij zelf kunnen ervaren hoe sterk het land de laatste jaren is veranderd. Het gezin van Newsha heeft drie dochters. De jongste zusje heeft nu gewoon een vriendje, wat vroeger ondenkbaar was. Die veranderingen zorgen ook voor heel wat onzekerheid, niet in het minst bij de mannen. De schoonvader van Thomas en zijn vrienden vertellen hoe ze met die steeds meer zelfbewuste vrouwen omgaan.

'Onze man in Teheran', vanaf vrijdag 28 augustus om 19.40 uur op Canvas.

logo NPO 3 logo

Het leven van Jelmer (21) wordt geportretteerd. Hij raakte onder invloed van xtc oververhit op het Amsterdam Dance Event. Samen met familie en vrienden blikken we terug op zijn bijzondere leven.

'Van de Wereld', om 21.20 uur bij BNNVARA op NPO 3.