Nieuwe HBO-miniserie 'Burning Bush' op Canvas

maandag 6 januari 2014

'Burning Bush' is een driedelig HBO-drama van de befaamde Poolse cineaste Agnieszka Holland rond de wanhoopsdaad van Jan Palach, nu precies 45 jaar geleden.

Palach stak zichzelf op 16 januari 1969, tijdens de Praagse Lente, in brand uit protest tegen de bezetting van Tsjechoslowakije door troepen van het Warschaupact. Advocaat Dagmar Buresova verdedigt zijn spirituele erfenis en zijn nabestaanden in een proces tegen de Communistische Partij, die zijn offer achteraf met de voeten trad. Buresova, die haar leven wijdde aan de verdediging van vervolgde oppositieleiders, zou na de val van het IJzeren Gordijn de eerste minister van justitie van het vrije Tsjechoslowakije worden.

De reeks vertelt het verhaal van Jan Palach niet als een klassieke biografische film, maar focust op de gevolgen van zijn verzetsdaad voor het politieke en sociale tijdsklimaat. Centraal daarbij staat de charismatische advocate Dagmar Buresova (Tatiana Pauhofova) die door de nabestaanden van Jan Palach wordt geëngageerd om zijn geestelijke nalatenschap in ere te houden.

Palachs moeder Libuse (Jaroslava Pokorna) en zijn broer Jiri (Petr Stach) willen dat Dagmar een proces aanspant tegen parlementslid Vilem Novy (Martin Huba) die Palach er naar zijn dood van beschuldigt dat hij in opdracht van buitenlandse mogendheden werkte. Tegelijk volgt de reeks de studenten die actie blijven voeren voor de idealen van de Praagse Lente en daarbij geconfronteerd worden met de harde repressie van de Tsjechoslovaakse geheime politie.

Een filmversie van de reeks werd door Tsjechië voorgesteld als inzending voor de Oscar voor Beste Buitenlandse Film, maar kon uiteindelijk niet weerhouden worden omdat hij al eerder op televisie werd uitgezonden.

Regisseur Agnieszka Holland is van Poolse afkomst, maar studeerde aan de befaamde Tschechische filmschool FAMU. Ze maakte de Praagse Lente zelf mee en zat zelfs zes weken in de gevangenis. Later ging ze in Frankrijk wonen. Ze werkte mee aan het scenario van 'Trois couleurs: Bleu' van haar collega en vriend Krzysztof Kieślowski en verwierf bekendheid met films als 'Europa Europa' (1990), 'Olivier, Olivier' (1992) en 'The Secret Garden' (1993). Ze werkte ook mee aan reeksen als 'The Killing' en 'The Wire' (HBO).

Aflevering 1 – dinsdag 7 januari
Praag, 16 januari 1969. Student Jan Palach steekt zichzelf in brand om de natie wakker te schudden na de Sovjetbezetting. In zijn zelfmoordbrief kondigt hij aan dat er nog meer menselijke toortsen zullen volgen als niet binnen de vijf dagen aan de eisen van de beweging voldaan wordt. Terwijl de burgemeester, een officier van de Geheime Politie, op zoek gaat naar Palachs opvolgers, grijpt Jan Travnicek, voorzitter van de Studentenvereniging, het offer aan om druk uit te oefenen op de overheid en de publieke opinie te bespelen. Vier dagen later bezwijkt Palach aan zijn verwondingen. Een maand later beschuldigt parlementslid Vilem Novy Palach van collaboratie met westerse geheime diensten. Palachs moeder wil Novy laten aanklagen voor laster. In het heersende klimaat van wantrouwen en repressie durft echter geen enkele advocaat de zaak aan te nemen. Ten einde raad wendt de vrouw zich tot de jonge advocate Dagmar Buresova. Ook hier vangt ze eerst bot, maar dan begint Dagmars geweten te knagen...

'Burning Bush', vanaf dinsdag 7 januari om 21.10 uur op Canvas.

Canvastv

MAX is er elke dag! logo MAX logo

Kasteel Vosbergen bestaat 400 jaar en dat wordt de hele zomer gevierd. Vandaag staat de heropening van de oprijlaan op het programma. Jeanne vraagt zich af of haar 93-jarige moeder wel in de koets kan klimmen. Ook op landgoed Maarsbergen gaat het niet van een leien dakje en moet de 22-jarige Willem een moeilijke beslissing nemen. Over daken gesproken: de hoge dakrand van landgoed Wickenburgh krijgt een nieuw likje verf van Otto. Op het keurige, normaal zo rustieke landgoed Oolde staat een hippiefestival op het punt te beginnen.

'Liefde voor het Landgoed', om 21.30 uur bij Omroep MAX op NPO 1.