Nieuwe serie afleveringen van 'Survive That!' op Discovery Channel

woensdag 1 april 2015

Het zal je maar gebeuren dat je midden in je dagelijkse werkzaamheden door je vrienden ontvoerd en gedropt wordt op een van de meest onherbergzame gebieden.

De opdracht: binnen 100 uur de weg naar de bewoonde wereld zien terug te vinden. Dit is het bizarre spel dat vier van ’s werelds beste survivalexperts met elkaar spelen in een nieuw seizoen van 'Survive That!'.

Zo wordt voormalig Navy Seal Jake Zweig door Matt Graham (bekend van Dual Survival), Terry Schappert (Groene Baret) en John Hudson (Royal Air Force) meegenomen naar de snikhete woestijn van Namibië. Jake weet niet eens op welk continent hij is, laat staan welke richting hij op moet lopen om snel de bewoonde wereld te bereiken. Zijn enige hulpmiddelen zijn een snorkel, een paar ski’s, een vlag, een paar clownsschoenen en een goudvis in een zak water. Grapje van zijn vrienden.

Vorig seizoen wist Jake toch binnen 60 uur de weg terug te vinden, een record dat hij nu graag wil verbreken. Dat betekent dat hij tegen alle survivalregels in overdag in de hitte gaat wandelen in plaats van rusten. Maar of dat een slimme zet is?

In de tweede aflevering is het de beurt aan Matt Graham. Terwijl hij denkt dat hij samen met de anderen John probeert te kidnappen, blijkt hij zelf het slachtoffer te zijn. Hij wordt geblinddoekt en afgezet tussen de wilde dieren op de savanne van Tanzania. Jake heeft nog wat recht te zetten van zijn avontuur en doet er alles aan om het Matt zo moeilijk mogelijk te maken. Zo verstopt hij een pijl en boog boven op de berg in de hoop dat Matt die gaat halen en zo kostbare tijd verliest. Ook hoopt hij dat Matt vanaf die berg een rivierbedding ziet en die als zijn route zal kiezen, terwijl Jake weet dat dat niet de beste weg naar de bewoonde wereld is.

Het is allemaal onderdeel van het spel om de ander het zo zwaar mogelijk te maken. Maar niet zonder een oogje in het zeil te houden. Zo volgen de overige drie elke stap die het survivalslachtoffer zet via de cameraman die als enige dichtbij is (maar niet mag assisteren). Ook wordt de lichaamstemperatuur nauwkeurig gemonitord. Komt die boven een kritische grens dan is ook game over. Voor Matt betekent het dat hij snel water moet vinden. Helaas blijkt de rivierbedding uitgedroogd, maar Matt weet als ervaren naturalist als geen ander hoe je toch water en voedsel kunt vinden. Maar weet hij ook om te gaan met de leeuwen die in dit gebied leven?

'Survive That!', vanaf donderdag 2 april tot en met donderdag 30 april om 20.05 uur en vanaf donderdag 7 mei tot en met donderdag 21 mei om 21.55 uur op Discovery Channel.

'Corsokoorts in Sint Jansklooster' (SBS6)

In de leukste en tevens enige kroeg van Klooster komen alle afgevaardigden van de corsogroepen bij elkaar. De bloemencommissie heeft namelijk slecht nieuws. En corsogroep 'Hebbes' bestaat dertig jaar. Nu is het bij hen elke dag al feest, omdat elke dag ook je laatste kan zijn. Exact zes jaar geleden namen ze afscheid van Dennis, de broer van Patrick. Daarom heeft Patrick de leden gevraagd om iets eerder te komen. Samen feesten, samen rouwen.

'Corsokoorts in Sint Jansklooster', om 20.30 uur bij SBS6.