Oplichting op klaarlichte dag in 'Koppen'

woensdag 3 oktober 2012

Op donderdag 4 oktober heeft 'Koppen' het over straatverkopers die mensen op klaarlichte dag oplichten met misleidende praatjes, over ongelovigen van moslimafkomst die vaak niet voor hun vrijzinnigheid durven uitkomen en over de stijgende populariteit van vissen bij jongeren.

Oplichting op klaarlichte dag
Hebt u kinderen? Of neefjes of nichtjes die u een plezier wil doen? Wat dacht u dan van een pakket kinder-dvd’s en puzzelboeken. Gratis. Te mooi om waar te zijn? Er zijn steeds meer klachten over straatverkopers met misleidende praatjes: 17 klachten in 2011 en 58 klachten in 2012. 'Koppen' onderzoekt of het gaat om oplichting of niet.

'Ik zette mijn handtekening en gaf mijn rekeningnummer, zogezegd voor de verzendingskosten', vertelt de 23-jarige studente Zelfa. 'Maar ik had de kleine lettertjes niet gelezen'. Zonder het te beseffen ondertekende Zelfa een document van domiciliëring: 67,5 euro wordt van haar rekening overgeschreven. De Nederlandse bedrijven C&Z Media en Voordelengids zijn sterk aanwezig op de Antwerpse Meir en hun verkopers zijn niet altijd eerlijk. 'Koppen' ging zelf op onderzoek uit.

Ook de 21-jarige Nikki trapt erin. 'Sluwe en slinkse praktijken', vindt Nikki’s moeder. 'Verkopers richten zich ook specifiek op jongeren omdat die daar vatbaarder voor zijn.'

'Er is een onderzoek gestart', zegt Chantal De Pauw van de FOD economie. 'Verkopers overrompelen de mensen in een drukke winkelstraat, dat is op zich niet verboden, maar de controle is moeilijk, het is woord tegen woord.'

Geloof in Allah verloren
Wat gebeurt er als je als moslim het geloof opgeeft? In sommige islamitische landen zoals Saoedi-Arabië, Qatar, Jemen en Iran staat daarop de doodstraf. Bij ons is het geen misdaad, maar toch durven ongelovigen van moslimafkomst heel vaak niet openlijk voor hun vrijzinnigheid uitkomen.

'Ik geloof absoluut niet in God. Als ik het woord Allah hoor, voel ik vooral boosheid', zegt Yasmina, een Vlaamse van Marokkaanse afkomst. Op haar achttiende weigert ze te trouwen met een man die haar ouders voor haar hadden uitgekozen, een van de belangrijkste redenen voor haar atheïsme. Ook al heeft ze geen contact meer met haar familie, getuigen wil ze alleen anoniem.

'Als mensen weten dat ik niet meer geloof, kan ik aangevallen worden. Mondeling maar ook fysiek, daar vrees ik echt voor. Niet geloven is helemaal nog niet vanzelfsprekend in onze cultuur.'

Ook Emad Fouad, een Belg van Egyptische afkomst, gelooft niet meer in Allah. 'Veel mensen zeggen Allah heeft ons gemaakt, ik denk dat de mensen Allah gemaakt hebben. Omdat ze een almachtige nodig hebben.' Ook daar voel je dat het voor een niet-gelovige niet vanzelfsprekend is om dat te vertellen. 'Als mensen me vragen: ‘Geloof je in Allah?’ zeg ik vaak ‘Ja.’ Omdat ik de discussie niet wil aangaan. Maar mijn kinderen volgen wel zedenleer in plaats van islamles.'

Vissen populair
Wie dacht dat ‘gaan vissen’ iets was voor de rustige vijftigplusser, die heeft het mis. Nog nooit was hengelen bij jongeren zo populair. In vijf jaar tijd is het aantal visvergunningen verdubbeld bij jongeren onder de veertien. Maar de jeugd wil wel actie en avontuur. Dat vinden ze vandaag ze in het karper- en feedervissen en in het hippe ‘streetfishing’-vissen op roofvis in de stad.

Ook zomerkampen en hengelinitiaties zitten binnen de kortste keren vol. Daar werd Arwin trouwens gebeten door de vismicrobe. Terwijl haar klasgenoten Playstation spelen, hangt zij larven aan de haak. Arwin vindt vissen 'de max', ook al is ze nog maar elf. Ook Wannes is op zijn veertiende helemaal verkocht. 'Vissen is een sport waarbij ik helemaal tot rust kom', en dat uit een kindermond.

Streetfishing is dan weer vissen anno 2012. Ontstaan als evenement in Parijs, maar nu verovert de rage de lage landen. Het woord zegt het zelf. In groep vissen in de stad. En er een wedstrijd van maken. Twintig jaar geleden was zoiets onmogelijk door de slechte waterkwaliteit, vandaag is streetfishing in Gent geen probleem meer. Duizend vissen werden op één wedstrijddag bovengehaald. En teruggegooid.

'Koppen', donderdag 4 oktober om 20.40 uur op Eén.

logo RTL logo

Milo is een slaaf die droomt van zijn vrijheid en een huwelijk met de mooie Cassia, de dochter van zijn meester. Hij weet echter niet dat hij verkocht zal worden aan een nieuwe eigenaar in Napels. Wanneer de nabijgelegen vulkaan Vesuvius dreigt uit te barsten beseft Milo dat dit misschien wel de laatste keer is dat hij zijn geliefde zal zien en hij doet er dan ook alles aan om haar te redden.

'Pompeii', film uit 2014 met oa. Kit Harington, om 20.30 uur op RTL 7.