'Telefacts' dinsdag over flitspalen, het dure Vlaanderen en... Clouseau

maandag 14 april 2014

Deze week start de allereerste flitsmarathon in ons land: 24 uur lang nultolerantie voor te snel rijden in elke wijk in Vlaanderen. En opmerkelijk, de plaatsen waar de politie zal flitsen, zijn gekozen door gewone burgers.

Bijna 52.000 tips kwamen er binnen op de website ikflitsmee.be, waar iedereen 10 dagen lang een straat kon aanduiden waar, volgens hem of haar, snelheidscontroles moeten worden gehouden. Aan het einde van de rit zijn alle meldingen van de burgers geëvalueerd en doorgegeven aan de lokale politiezones.

Zo heeft elke Vlaming mee kunnen beslissen waar er effectief controles zullen staan tijdens de mega-flitsdag. Is dit de juiste aanpak of eerder een aanfluiting van ons verkeersbeleid? 'Telefacts' gaat langs bij burgers die inspraak eisen en een flitspaal willen in hun eigen buurt, in hun eigen straat. Maar we zoeken ook uit waarom 72 van de 196 politiezones niet willen meewerken aan dit project.

Clouseau: over de generaties heen
De broers Koen en Kris Wauters zijn met Clouseau mega-populair over alle generaties heen. Telefacts trekt naar een uitverkocht Ethias Theater op zoek naar moeders en dochters in de ban van Clouseau. Wat maakt hun muziek zo aantrekkelijk voor alle leeftijden? En hoe verklaren Koen en Kris zelf hun succes?

In 'Telefacts' getuigen moeders over hun gedeelde passie. Zo vertelt Valentine Deruytere: 'Ik was zwanger van Fauve toen we samen naar ons eerste concert ‘samen’ gingen en eigenlijk is mijn dochter altijd blijven meegaan nadien.'

Weg uit het dure Vlaanderen
Steeds meer Vlamingen trekken de taalgrens over, op zoek naar goedkope bouwgrond, een groter huis en meer groen. Zo gingen in 2012 bijna 9000 Vlamingen zich settelen in Wallonië, een stijging van 10% in 5 jaar tijd. De voordelige vastgoedprijzen zijn doorslaggevend. Dajo Hermans van de Vlaamse Confederatie van Immoberoepen: 'In Vlaanderen kocht je vorig jaar een woning voor gemiddeld 215.000 euro. In Wallonië was dat gemiddeld 150.000 euro. Je ziet dat er een prijsverschil is en voor bouwgronden zijn de verschillen nog groter.'

Maar weten die potentiële kopers wel altijd waar ze aan beginnen? 'Telefacts' gaat mee op huizenjacht met enkele jonge kopers en bezoekt ook Vlamingen die jaren geleden de stap hebben gezet. Zij voelen zich intussen thuis bij hun Waalse buren maar geven ook toe dat ze letterlijk in een andere omgeving zijn terecht gekomen, met een andere taal en andere gewoonten. Wallonië, idyllisch woonparadijs of toch een stap te ver?

'Telefacts', dinsdag 15 april om 21.55 uur bij VTM.

Telefacts

logo RTL logo

Milo is een slaaf die droomt van zijn vrijheid en een huwelijk met de mooie Cassia, de dochter van zijn meester. Hij weet echter niet dat hij verkocht zal worden aan een nieuwe eigenaar in Napels. Wanneer de nabijgelegen vulkaan Vesuvius dreigt uit te barsten beseft Milo dat dit misschien wel de laatste keer is dat hij zijn geliefde zal zien en hij doet er dan ook alles aan om haar te redden.

'Pompeii', film uit 2014 met oa. Kit Harington, om 20.30 uur op RTL 7.