'Telefacts Laat' focust op de duistere kant van de liefdadigheidsbusiness

dinsdag 2 september 2014

Op woensdag 3 september geeft Cathérine Moerkerke de aftrap van een nieuw seizoen van 'Telefacts Laat', het wekelijks actualiteitenmagazine waarin verrassende, onthullende en spraakmakende reportages uit het buitenland centraal staan.

Voor de 'Telefacts Laat'-uitzending van 3 september heeft Cathérine een Franse undercoverreportage geselecteerd over de soms duistere kant van liefdadigheid.

Bij grote rampen zoals de tyfoon Haiyan in de Filippijnen of de aardbeving in Haïti vragen hulporganisaties om massaal geld te storten. Maar wat gebeurt er met dat geld? Komt het wel bij de juiste mensen terecht? En hoeveel blijft er onderweg plakken? 'Telefacts Laat' werpt een blik achter de schermen van de 'liefdadigheidsbusiness'.

In de reportage gaat een undercoverjournaliste, via de Franse tak van Projects Abroad, als vrijwilliger werken in een weeshuis in Cambodja. Ze betaalt 1.700 euro aan de organisatie en het plan is dat ze les kan geven aan weeskinderen. Een soort vakantie met een goed doel. Maar het pakt anders uit. 'Net als de andere vrijwilligers, zit ik hier te niksen', vertelt de undercoverjournaliste. 'We doen uitstapjes, maar we komen niet tot lesgeven. Meer zelfs: de weeskinderen die hier zitten, zijn geen wezen. Het zijn kinderen die zijn weggekocht bij hun arme ouders, om het weeshuis te bevolken. Deze weeshuizen liggen op toeristische routes en telkens een toerist langskomt, laat die geld achter om zijn of haar geweten te sussen.'

Maar ook in rampgebieden, zoals Haïti, hebben sommige ngo's vuile handen. In een vluchtelingenkamp waar 17.000 daklozen wonen, vraagt een Amerikaanse liefdadigheidsorganisatie zelfs huur aan de vluchtelingen. En de medewerkers van de ngo gaan zelfs nog een stap verder. Ze chanteren de vrouwelijke vluchtelingen: 'Wie niet met hen naar bed wil, vliegt eruit', vertelt een vluchtelinge in de uitzending.

'Telefacts Laat', woensdag 3 september om 22.40 uur op VTM.

Telefacts

logo NPO 2 logo

Goed leren kijken is de eerste stap om natuurbeschermer te worden. Regisseur Sanne Rovers gaat op pad met 'gewone mensen' die de teloorgang van hun postzegel natuur proberen tegen te houden. Als kind vond Sanne haar vaders liefde voor natuur vooral irritant. Altijd maar stoppen tijdens het wandelen om naar planten en insecten te kijken. Dat is door de jaren heen veranderd. Naast de vader van Sanne zien we een aantal andere natuurbeschermers in 'hun' natuurgebied.

'2Doc: Groenkijkers', om 22.20 uur bij de NTR op NPO 2.