'Vranckx' in juli: alles op tafel

vrijdag 1 juli 2016

Verre bestemmingen en lekker eten: twee favoriete vakantie-ingrediënten. Maar wat als de reis naar conflictgebieden gaat en wanneer de tafelgenoten oude vijanden zijn?

Dat is precies wat de Portugese journaliste Mariana van Zeller en kok Michael Voltaggio doen in Alles op tafel. Ze reizen de wereld rond en koken voor gasten met tegenstrijdige ideeën in gebieden met een woelig verleden: Rwanda, Cambodja, Israël, Mexico en Sri Lanka.

Gaat ook verzoening door de maag, of ligt er bij de disgenoten nog te veel op de lever? Alles op tafel : pikante maaltijden, pittige discussies en klinken op een vreedzame toekomst.

Marina van Zeller is een Portugese journaliste en documentairemaakster. Ze studeerde Internationale Relaties aan de universiteit van Lissabon, journalistiek aan de Columbia University en Arabisch in Damascus. Ze maakte tientallen documentaires en werkte voor onder meer Channel 4, PBS en National Geographic. Michael Voltaggio is een Amerikaanse chef-kok, die in 2009 de winnaar werd van de Amerikaanse succesreeks 'Top Chef'.

Alles op tafel: Rwanda - zaterdag 2 juli
Meer dan 800.000 Tutsi’s en gematigde Hutu’s werden brutaal afgeslacht tijdens de Rwandese genocide in 1994. Journaliste Mariana van Zeller en kok Michael Voltaggio brengen Hutu’s en Tutsi’s samen aan tafel. Ze praten over het verleden en kijken samen naar de toekomst.

De Nyamata kerk net buiten Kigali. Hier werden duizenden mensen vermoord. Charles verloor er z’n hele familie en is zelf één van de zeven overlevenden. Hij wist het lot te ontlopen door te doen alsof hij al dood was.

In de gevangenis spreken Mariana en Michael met twee mannen die deelnamen aan de genocide. 'Slechte leiders maakten de regels. Wij volgden zonder zelf na te denken', vertellen ze. 'Het is heel pijnlijk om met deze herinneringen verder te moeten.'

Aan tafel blijkt dat iedereen verder wil. Ook Kiki, die een percussiegroep leidt met Hutu’s én Tutsi’s. 'Soms zijn er discussies. En als het over de genocide gaat, raken de gemoederen soms verhit. We moeten elkaar niet leuk vinden, maar een manier vinden om samen te leven.'

'Alles op tafel', vanaf zaterdag 2 juli om 20.05 uur in 'Vranckx' op Canvas.

'Corsokoorts in Sint Jansklooster' (SBS6)

In de leukste en tevens enige kroeg van Klooster komen alle afgevaardigden van de corsogroepen bij elkaar. De bloemencommissie heeft namelijk slecht nieuws. En corsogroep 'Hebbes' bestaat dertig jaar. Nu is het bij hen elke dag al feest, omdat elke dag ook je laatste kan zijn. Exact zes jaar geleden namen ze afscheid van Dennis, de broer van Patrick. Daarom heeft Patrick de leden gevraagd om iets eerder te komen. Samen feesten, samen rouwen.

'Corsokoorts in Sint Jansklooster', om 20.30 uur bij SBS6.