Ze zijn terug: 'Les Revenants' - VIDEO

zondag 28 augustus 2016

Met de intrigerende mystery-reeks 'Les Revenants' zette Canal+ de Franse televisiefictie internationaal weer op de kaart. In de eerste reeks zagen we hoe een Frans Alpenstadje ontwricht werd door de terugkeer van een aantal mensen die jaren geleden gestorven waren.

Zes maanden zijn er voorbijgegaan sinds de teruggekeerden zich op een avond hebben verzameld om spoorloos te verdwijnen in de bergen. Sindsdien is niets meer van hen vernomen. Ondertussen staat Adèle op het punt te bevallen van het kind van de 'teruggekeerde' Simon. Een deel van het dorp staat nog altijd onder water na de onverklaarbare overstroming in de eerste reeks.

De stuwdam wordt bewaakt en het leger zorgt voor de logistieke steun voor de bewoners die ervoor hebben gekozen om in het stadje te blijven wonen.

Het gerucht doet de ronde dat er opnieuw teruggekeerden zijn gesignaleerd, maar de zeldzame getuigen worden niet geloofd en zwijgen dan maar. Onder hen ook Lena en haar vader Jérôme, die blijven hopen dat ze Camille zullen terugvinden.

Een zeker Berg (Laurent Lucas) arriveert in het stadje. Hij is een geoloog die door de overheid naar de streek is gestuurd om de oorzaak van de overstroming (in de eerste reeks) te onderzoeken. Maar de ondoorgrondelijke Berg blijkt ook een geheime agenda te hebben: een mysterieuze gebeurtenis in zijn verleden is nauw verbonden met de geschiedenis van de vallei...

Gelaagd en spannend
'Les Revenants' combineert op een intelligente manier verschillende televisiegenres. Het is een mysteryreeks maar veel subtieler en tegelijk ook veel intenser dan de klassieke zombiereeksen. De teruggekeerden zijn geen afzichtelijke monsters, maar doodgewone mensen. De spanning is vooral psychologisch. Daarnaast is Les revenants ook een misdaadverhaal. Én een serie die op een aantrekkelijke en spannende manier existentiële vragen stelt: vragen over leven en dood, afscheid en terugkeer, rouw en verdriet, geloof en twijfel.

'Twin Peaks' meets 'Lost'
'Les Revenants' werd geregisseerd door Fabrice Gobert voor Canal Plus. Het was hun meest succesvolle serie ooit. De pers was unaniem lovend. Ook in Groot-Brittannië (Channel 4) en de Verenigde Staten (Sundance Channel) waren de reacties heel positief. De vergeljkingen met 'Twin Peaks', 'Lost' en 'Top of the Lake' waren niet uit de lucht.

'Les Revenants', vanaf 29 augustus maandag tot donderdag omstreeks 23.00 uur op Canvas.

Canvastv

'2Doc: Eddy's Oorlog' (BNNVARA)

Vier seizoenen lang reist Eddy van Wessel langs de Oekraďense frontlinies. Nu hij zich als Nederlands meest bekroonde oorlogsfotograaf al drie decennia op de frontlijn bevindt, wil hij nog altijd de ultieme foto maken, het beeld dat het hele conflict samenvat en dat alle worstelingen, trauma’s en tegenslagen die hij heeft moeten doorstaan de moeite waard maakt.

'2Doc: Eddy's oorlog', om 22.20 uur bij BNNVARA op NPO 2.