'Man bijt hond' zoekt amateur sushi-talent

zondag 19 april 2015

Man bijt hond gaat vanaf maandag samen met de Japanse topchef Akira Oshima(71) op zoek naar de beste amateur sushi-koks van Nederland. De beste drie sushi-amateurs strijden in de finale op 8 mei om de titel 'Beste amateur sushi-kok van Nederland'.

Deze Japanse lekkernij was 25 jaar geleden nog een ware delicatesse, maar inmiddels heeft de Japanse keuken Nederland veroverd. Vandaag de dag staat er bij veel Hollandse huishoudens steeds vaker sushi op het menu dan bijvoorbeeld boerenkool.

Vele amateurkoks hebben zich opgegeven om de strijd aan te gaan. Tien van hen zijn geselecteerd om aan deze spannende kookwedstrijd mee te doen. Uiteindelijk zullen de drie beste sushi-amateurs op vrijdag 8 mei in de finale strijden om de titel 'Beste amateur sushi-kok van Nederland'.

De jury bestaat uit Akira Oshima en Joël Broekaert. Oshima kwam in 1971 van Tokio naar Nederland en was 33 jaar chef van restaurant Yamazato in het Okura Hotel in Amsterdam. Daar kreeg hij in 2002 een Michelinster voor. Hij is de grondlegger van de Japanse keuken in Nederland. In 2006 werd hij zelfs benoemd tot Ridder in de Orde van Oranje Nassau. Inmiddels is Oshima met pensioen en woont nog altijd in Nederland. Een jongere generatie Japanse chefs heeft het stokje inmiddels overgenomen en sushi heeft zijn weg gevonden naar de Nederlandse keukens. Hoog tijd dat Akira Oshima gaat kijken hoe het met het sushi-talent gesteld is. Hij wordt bijgestaan door journalist en culinair columnist van NRC en Vrij Nederland Joël Broekaert. Hij staat bekend als ‘de alleseter’ en is dan ook van alle markten thuis. Zijn belangrijkste criterium voor eten: 'er moet spanning in zitten'.

'Man bijt hond zoekt: amateur sushi-talent!', maandag 20 april om 18.50 uur op NPO 2.

'2Doc: Eddy's Oorlog' (BNNVARA)

Vier seizoenen lang reist Eddy van Wessel langs de Oekraďense frontlinies. Nu hij zich als Nederlands meest bekroonde oorlogsfotograaf al drie decennia op de frontlijn bevindt, wil hij nog altijd de ultieme foto maken, het beeld dat het hele conflict samenvat en dat alle worstelingen, trauma’s en tegenslagen die hij heeft moeten doorstaan de moeite waard maakt.

'2Doc: Eddy's oorlog', om 22.20 uur bij BNNVARA op NPO 2.