Deelnemers 'Levenslang met Dwang?' roadtrippen door Thailand

zondag 1 maart 2015

In het nieuwe seizoen van het spraakmakende programma 'Levenslang met Dwang?' maakt Jan Kooijman met acht doodgewone mensen - die ongewild slachtoffer zijn van hun eigen dwangmatigheden – een confronterende roadtrip door Thailand.

Onder begeleiding van de beste experts op dit gebied gaan zij de moedige strijd aan hun obsessieve dwang aan te pakken en zich zodoende weer nuttig te maken voor de maatschappij. Eén ding is daarbij zeker: zij treden uit hun comfort zone en maken de grote stap naar een leven met minder dwang.

Deelnemers
Karla (24) heeft een extreme aversie tegen de kleur geel. Dit komt door de gele medicatie die ze kreeg voor haar reuma, waardoor ze erg ziek werd. Ze kan de kleur niet horen, zien of denken. Alles wat ze doet terwijl ze de kleur geel ziet, moet ze opnieuw doen.

Arjan (21) heeft controledwang. Alles in het huis moet op dezelfde plek zijn en hij controleert dit dan ook continue. Buitenshuis blijft hij controleren of hij zijn telefoon en portemonnee bij zich heeft en of de pasjes er nog in zitten.

Pamela (33) is moeder van drie kinderen en zit inmiddels echt aan de top van haar smetvrees en dwanggedachten. Alles wat zij of haar gezin heeft aangeraakt, maakt ze direct schoon. Niemand mag op zijn slaapkamer komen zonder te douchen. De slaapkamer is alleen om te slapen. Ze legt dan ook voor vijf dagen kleding klaar voor het hele gezin, zodat niemand in de kledingkast komt. Na een overnachting elders gooit ze alle spullen (behalve kleding) weg.

Ook de andere deelnemers Gijs, Claudia, Rik, Marieke en Maxim hebben allemaal een dwangstoornis die zó overheersend is, dat zij geen normaal leven kunnen leiden.

De deelnemers reizen samen af naar Thailand onder begeleiding van een team experts: prof. dr. Else de Haan (o.a. bijzonder hoogleraar cognitieve gedragstherapie aan de Universiteit van Amsterdam), drs. Ingeborg Visser (gedragstherapeut en gezondheidszorgpsycholoog),drs. Fleur Barnasconi (orthopedagoog) en Jurre Donkelaar (sociotherapeut). Alle experts zijn tevens werkzaam bij het Expertise Centrum Dwang Angst en Tics (DAT) van de Bascule in Amsterdam.

Door middel van intensieve therapie en diverse praktijkopdrachten helpen zij de deelnemers om hun dwang te verminderen en hen weer een normaal leven te laten leiden. Elke deelnemer heeft zijn of haar persoonlijke doel tijdens deze reis, die hen van een luxe resort naar een Thais olifantenpark brengt waar ze ook vrijwilligerswerk doen. Jan Kooijman ondersteunt de groep en doet verslag van de ontwikkelingen.

In Nederland heeft maar liefst één op de drie mensen aanleg voor dwangmatige gedachten en/of handelingen. Smetvrees, dwangmatig tellen, handelingen herhalen en controledrang zijn enkele vormen van deze complexe psychische aandoening. Wanneer de gedachten extreme vormen aannemen, spreekt men van een dwangstoornis. Ondanks het groot aantal mensen dat er in mindere of meerdere mate mee kampt, rust er nog steeds een enorm taboe op. Mensen met dwang voelen veel schaamte en lopen tegen onbegrip in hun omgeving aan. Dit maakt het soms onmogelijk om een alledaags leven te leiden.

'Levenslang met Dwang?', maandag 2 maart om 20.30 uur op RTL 5.

logo NPO 3 logo

Het leven van Jelmer (21) wordt geportretteerd. Hij raakte onder invloed van xtc oververhit op het Amsterdam Dance Event. Samen met familie en vrienden blikken we terug op zijn bijzondere leven.

'Van de Wereld', om 21.20 uur bij BNNVARA op NPO 3.