Digitale gluurders in 'De Kennis van Nu'

woensdag 26 april 2017

Nog nooit werd ons dagelijks leven zo goed gedocumenteerd en geanalyseerd als nu. Elke website die we bezoeken, elke plek waar we inloggen en elk ticket dat we boeken wordt geregistreerd en opgeslagen.

De berg van data die zo ontstaat, is een goudmijn voor marketingbedrijven en online winkels. Hoog tijd dat internetgebruikers inzicht krijgen in hoe de informatie die ze achterlaten, wordt gebruikt. In deze aflevering brengen presentatoren Elisabeth van Nimwegen en Diederik Jekel in kaart welke bedrijven dag op dag hun gedrag online verzamelen, analyseren, voorspellen én beïnvloeden.


Elisabeth geeft haar laptop in handen van big data specialist en privacy deskundige Frederik Zuiderveen Borgesius van de Universiteit van Amsterdam. Hij laat haar zien hoeveel bedrijven er via trackingcookies meekijken terwijl ze online de krant leest, aankopen doet en haar vakantie boekt. Het blijkt dat er, elke keer als ze een website opent, achter de schermen een complete veiling plaatsvindt: een veiling waarbij honderden advertentienetwerken bieden op de advertentieruimte die Elisabeth te zien krijgt bij het openen van de site. Wie heeft er het meeste geld voor over om haar een reclame te laten zien? En op basis van welke informatie doen de advertentienetwerken hun bod?

Diederik gaat ondertussen op zoek naar de bedrijven achter de cookies op zijn computer, want niet alleen partijen als Google en Facebook kijken mee. Bedrijven waar hij nog nooit van heeft gehoord, zoals bijvoorbeeld Criteo en Yieldr, zouden een schat van informatie over hem bezitten, maar blijken niet bepaald happig om informatie over hun eigen werkwijze vrij te geven.

Communicatiewetenschapper Claes de Vreese van de Universiteit van Amsterdam kijkt daar niet van op: hij voorspelt dat de slimme algoritmes die inzicht geven in ons gedrag en onze identiteit dé grootste bedrijfsgeheimen van de toekomst worden. Een verontrustende tendens, vooral als ook nieuwswebsites en politieke campagnes steeds meer op het individu toegesneden worden zonder dat duidelijk is wie welke informatie te zien krijgt.

'De Kennis van Nu', donderdag 27 april om 19.20 uur bij de NTR op NPO2.

TVvisie Extra



Onze apps

Download onze app op de Google Play Store Download onze app in de App Store

Meest recente

Multimedia SPOTLIGHT

Kijktip van de dag

logo RTL logo

Milo is een slaaf die droomt van zijn vrijheid en een huwelijk met de mooie Cassia, de dochter van zijn meester. Hij weet echter niet dat hij verkocht zal worden aan een nieuwe eigenaar in Napels. Wanneer de nabijgelegen vulkaan Vesuvius dreigt uit te barsten beseft Milo dat dit misschien wel de laatste keer is dat hij zijn geliefde zal zien en hij doet er dan ook alles aan om haar te redden.

'Pompeii', film uit 2014 met oa. Kit Harington, om 20.30 uur op RTL 7.

Dossiers