Finale Het Nederlandse Vioolconcours live op NPO Radio 4

vrijdag 5 februari 2016

Op zaterdagavond 6 februari zendt de NTR op NPO Radio 4 de finale uit van Het Nederlandse Vioolconcours, categorie Oskar Back, live vanuit de Grote Zaal van TivoliVredenburg in Utrecht.

De drie jonge, getalenteerde finalisten Elise Besemer (1994), Michael Foyle (1991) en Pieter van Loenen (1993) strijden om de eerste prijs in deze categorie met vioolconcerten van Stravinsky en Szymanowski, begeleid door het Rotterdams Philharmonisch Orkest onder leiding van Rafael Payare. Wie mag zich in het rijtje scharen van beroemde winnaars als Emmy Verhey, Jaap van Zweden of Liza Ferschtman?

Het finaleconcert, dat start om 20.00 uur, combineert de spanning van een concours met prachtige vioolconcerten van grote componisten. Besemer en Van Loenen vertolken het Vioolconcert in D van Igor Stravinsky. Foyle brengt Vioolconcert nr. 1, op. 3 van Karol Szymanowski ten gehore. De jury bestaat uit Candida Thomson, Simone Lamsma, Lawrence Renes, Kees Hülsmann en Paul Komen. Aan dirigent Stef Collignon de eer de winnaar bekend te maken. Deze ontvangt zijn/haar prijs uit handen van niemand minder dan ZKH Prins Constantijn der Nederlanden.

De presentatie van de uitzending is in handen van Wouter Pleijsier. Te gast zijn onder andere Cécile Huijnen (winnaar in 1987 en concertmeester van Het Gelders Orkest ) en Mischa Spel (recensent NRC-Handelsblad).

Voorbeschouwing
Tussen 19.00 en 20.00 uur een voorbeschouwing met o.a. reportages en aandacht voor de prijswinnaars van de categorie Iordens en Davina van Wely (violisten van 10 t/m 17 jaar).

Stemmen voor de NTR Publieksprijs
Radioluisteraars kunnen meteen na de finale, die duurt tot ongeveer 21.30 uur, per sms stemmen voor de NTR Publieksprijs. Stuur een bericht naar 3669 met de tekst VIOOL [spatie] [voornaamnaamfinalist]. De winnaar wordt rond 22.20 uur bekend gemaakt.

'Finale Het Nederlandse Vioolconcours', zaterdag 6 februari vanaf 19.00 uur bij de NTR op NPO Radio 4.

'Even Tot Hier' (BNNVARA)

Niels van der Laan en Jeroen Woe proberen in één week een muzikale voorstelling over die week te maken. Met de muzikale gast, het liedje van één minuut, scherpe grappen en rake observaties.

'Even Tot Hier', om 21.25 uur op NPO 1.