Choreograaf Hans van Manen in 'Podium Witteman'

zaterdag 7 oktober 2017

Paul Witteman ontvangt choreograaf Hans van Manen, violist Mathieu van Bellen en zijn Busch Trio, Roffa Tango Trio en Fuse.

Hans van Manen is dit jaar 85 jaar geworden en dat wordt op de Nederlandse danspodia uitgebreid gevierd. De wereldvermaarde choreograaf heeft een grote invloed gehad op de Nederlandse danscultuur en wordt wel de Mondriaan van de dans genoemd. 'Podium Witteman' zet hem in het zonnetje en heeft een verrassing voor hem.

De jonge Zeeuwse violist Mathieu van Bellen leerde in Londen twee broers uit Israël kennen: cellist Ori en pianist Omri Epstein. Ze bleken een gezamenlijke voorliefde te hebben voor voetbal en de oude LP’s van de legendarische violist Adolf Busch. De jongens richtten in 2012 het Busch Trio op waarmee ze nu internationaal furore maken. In 'Podium Witteman' spelen ze een deel uit het Dumky-trio van Antonín Dvořák.

Het jonge Roffa Tango Trio moet vanwege zijn ongewone samenstelling zijn repertoire vaak zelf arrangeren. Maar gezien de prachtige bezetting van bandoneon, contrabas en piano, kun je je afvragen waarom.

Fuse brengt een ode aan de briljante, jong overleden jazzpianist Michel Petrucciani.

'Podium Witteman Extra' geeft een bloemlezing van het oeuvre van Hans van Manen, met reportages en registraties uit zijn langlopende carrière als choreograaf. 'Podium Witteman Extra' wordt wekelijks uitgezonden op het digitale kanaal NPO Cultura, aansluitend aan de reguliere uitzending van 'Podium Witteman'.

'Podium Witteman' omarmt de wereld van de klassieke muziek, maar zoekt ook de grenzen op met andere genres zoals pop, wereldmuziek, of jazz. Met ruimte voor bijzondere verhalen, jong talent en optredens van topmusici.

Het NTR-programma wordt wekelijks uitgezonden op NPO 2, live vanuit De Hallen in Amsterdam.

'Podium Witteman', zondag 8 oktober van 18.05 tot 19.05 uur op NPO 2.

logo NPO 3 logo

Het leven van Jelmer (21) wordt geportretteerd. Hij raakte onder invloed van xtc oververhit op het Amsterdam Dance Event. Samen met familie en vrienden blikken we terug op zijn bijzondere leven.

'Van de Wereld', om 21.20 uur bij BNNVARA op NPO 3.