Deel 2 van de mensen achter het massaontslag in 'KRO Kruispunt'

zaterdag 28 februari 2015

Nederland kreeg de afgelopen tijd een golf aan reorganisaties en faillissementen voor de kiezen, waarbij tienduizenden mensen hun baan verloren.

Zo ook bij sigarettenfabrikant Philip Morris, die een half jaar geleden de deuren sloot van de vestiging in Bergen op Zoom. Bij dit massaontslag kwamen 1.230 werknemers op straat te staan. 'KRO Kruispunt' volgde drie van hen, vanaf de aangekondigde sluiting tot nu.

Len Nederlof (40) is revisiemonteur, vader van twee jonge kinderen en getrouwd met Leontine, die sinds haar tweede zwangerschap permanent aan bed gekluisterd is. Ondanks zijn positieve instelling maakt Len zich zorgen. 'De jonge medewerkers vinden vast snel een nieuwe baan, de ouderen hoeven niet meer zo nodig, maar ik zit er met mijn 40 jaar en een jong gezin precies tussenin. Onze privé situatie maakt het moeilijk om een passende nieuwe baan te vinden. Mijn vrouw ligt door een bindweefselziekte 20 van de 24 uur op bed. Ik breng de kinderen naar school, haal ze op en neem de zorg op me. We moeten regelmatig naar het ziekenhuis. Vind maar weer eens een werkgever die daar rekening mee houdt. In ploegendiensten werken gaat niet, terwijl dat meestal een vereiste is.'

Pierre Hubers (46) werkt sinds zes jaar in de sigarettenfabriek als procesoperator. Een massaontslag heeft hij al eens eerder meegemaakt: bij British American Tabacco in Zevenaar waar hij bijna 18 jaar de kost verdiende. Sinds zijn verhuizing naar Brabant met zijn vrouw en stiefdochter gaat het gezin gebukt onder een dubbele hypotheek. 'Onze woning in Zevenaar raakt door de crisis maar niet verkocht, dus ik móet goed betaald nieuw werk vinden. Die onzekerheid over de toekomst geeft een heel slecht gevoel.' De onzekere situatie leidt bovendien tot flinke spanningen in huis. 'Tussen mij en mijn vrouw, tussen ons en onze dochter', aldus Pierre. Hij denkt aan emigreren: mogelijk biedt de buitenlandse arbeidsmarkt meer kansen.

Herman Van Laecke (57) tot slot gaat zijn dertigjarig jubileum bij Philip Morris net niet halen. Al meer dan 29 jaar werkt hij als elektromonteur in de fabriek als hij hoort dat de productie in Bergen op Zoom wordt stilgezet. 'Ik zit in een vacuüm', vertelt hij. 'Wat ga je op mijn leeftijd nou doen? Wie wil mij nog hebben? De kans schijnt 1 op de 2000 te zijn dat ik een nieuwe baan vind op mijn leeftijd. Waarschijnlijk kom ik dus niet meer aan het werk. Dat maalt de hele dag door mijn hoofd: probeer ik verder te gaan als elektromonteur? Ga ik vrijwilligerswerk doen? Ga ik stoppen en met mijn hobby’s aan de slag? Wat wil ik nou eigenlijk?'

Intussen laten de meest recente cijfers van het CBS zien dat de werkloosheid in Nederland opnieuw oploopt. In totaal telt ons land nu 642.000 werklozen, en dus een werkloosheidspercentage van boven de 8 procent.

'KRO Kruispunt – de mensen achter het massaontslag', zondag 1 maart om 23.05 uur op NPO 2.

'Musical Awards Gala 2024' (AVROTROS)

Naast de feestelijke uitreiking van de awards, krijgen we ook een voorproefje van musicals die nu en komend seizoen in de Nederlandse theaters te zien zijn. Niet alleen de bekende musicals, maar ook nieuwe musicals passeren de revue. Van het betoverende 'Frozen de musical' tot het epische drama '40-45, de musical'.

'Musical Awards Gala 2024', om 20.35 uur bij AVROTROS op NPO 1.