Docu over skatende rebel Tim Zom bij BNN

woensdag 17 september 2014

Opgroeien met geweld en criminaliteit in Rotterdam-Zuid en nu de American Dream leven als professioneel skateboarder in Los Angeles. 'Zombie' is een documentaire over Tim Zom, een jongen die door zijn talent en persoonlijkheid tegen alle verwachtingen in en ondanks alle tegenslagen uitgroeit tot een held.

Zijn jeugd heeft hem gehard; hij deinst nergens voor terug en kent nauwelijks angsten. Maar houdt dat stand als hij de liefde van zijn leven tegenkomt? Lukt het hem zijn grimmige verleden helemaal achter zich te laten?

Is Tim Zom, oftewel Zombie, een roekeloze gek of een bijzonder mens? Documentairemaker Billy Pols velt zelf geen oordeel. Dat laat hij aan anderen over. Zo bekent zijn moeder in de film dat ze nooit aan kinderen was begonnen als ze van tevoren had geweten wat haar te wachten stond. Pols schept een aangrijpend beeld van een jongen met een duister verleden. Een straatkind vol agressie uit een probleembuurt in Rotterdam-Zuid. Maar zijn leven wordt gered door het skateboarden en hij groeit zelfs uit tot een internationale beroemdheid. Een film vol indrukwekkende tricks, maar bovenal een film over Zom’s gevecht met het verleden.

'Zombie: The Resurrection of Tim Zom', donderdag 18 september om 21.00 uur bij BNN op NPO 3.

'Even Tot Hier' (BNNVARA)

Niels van der Laan en Jeroen Woe proberen in één week een muzikale voorstelling over die week te maken. Met de muzikale gast, het liedje van één minuut, scherpe grappen en rake observaties.

'Even Tot Hier', om 21.25 uur op NPO 1.