Donderdag in '3Doc': Senna

woensdag 21 juni 2017

'3Doc: Senna' geeft een exclusief kijkje in het Formule 1-leven van de op 1 mei 1994 overleden Braziliaanse Formule 1-legende Ayrton Senna. Verteld met enkel archiefmateriaal volgt de documentaire Senna bij zijn korte carrière.

Van zijn debuut en de decennialange sportieve vete in de jaren ’80 met toenmalig wereldkampioen Alain Prost, tot zijn strijd tegen de politieke spelletjes in de sport. In 1994 kwam Senna om het leven bij een ongeluk op het circuit van Imola. Hij was slechts 34 jaar.

De documentaire is geregisseerd door Asif Kapadia, die later ook de Oscar winnaar Amy regisseerde. Senna (2010) is inmiddels een ware documentaireklassieker.

Sportdocumentaires op NPO 3
Op NPO 3 zijn in juni, aansluitend op het voetbal, vier mooie sportdocumentaires te zien. Met op 21 juni een herhaling van 'Becoming Zlantan' (VPRO), 22 juni 'Senna' (VPRO), 28 juni het gelauwerde bergbeklimmers drama 'Meru' (BNN) en 29 juni een herhaling van 'The Last Match' over Johan Cruijff (NOS).

'3Doc: Senna', donderdag 22 juni om 22.00 uur op NPO 3.

logo NPO 3 logo

Het leven van Jelmer (21) wordt geportretteerd. Hij raakte onder invloed van xtc oververhit op het Amsterdam Dance Event. Samen met familie en vrienden blikken we terug op zijn bijzondere leven.

'Van de Wereld', om 21.20 uur bij BNNVARA op NPO 3.