Donderdag in 'Het Uur van de Wolf': de nood aan dansen

woensdag 26 november 2014

Voor de Vlaams/Marokkaanse choreograaf en danser Sidi Larbi Cherkaoui was een carrière in de danswereld allerminst vanzelfsprekend. Inmiddels heeft hij een indrukwekkend en wereldwijd bekroond oeuvre ontwikkeld, dat zich kenmerkt door zijn persoonlijke zoektocht naar identiteit.

De documentaire De nood aan dansen zit hem dicht op de huid terwijl hij denkend, dansend en studerend zoekt naar een nieuwe bewegingstaal, die een brug moet slaan tussen verschillende culturen.

Cherkaoui werd in 1976 geboren in Antwerpen als zoon van een Vlaamse katholieke moeder en een Marokkaanse moslim vader. Bij het imiteren van choreografieën van videoclips van Madonna en Michael Jackson ontdekte hij dat dansen hem een kans bood om zichzelf uit te drukken en zijn problemen te verwerken. Zijn onvoorwaardelijke keuze voor een leven als kunstenaar veroorzaakte een definitieve breuk met zijn vader.

Zijn opleiding volgde Cherkaoui aan P.A.R.T.S., de dansschool van Anne Theresa De Keersmaker. Hier kwam hij in contact met de techniek van choreografen als William Forsythe, Pina Bausch en Trisha Brown. Daarnaast kijkt hij ook naar hedendaagse dans en werkt hij samen met hiphop groepen en moderne jazzdance gezelschappen. Hij debuteerde als choreograaf in 1999 in Andrew Wale's 'Anonymous Society'. Vanaf dat moment sleepte hij talloze prijzen in de wacht, waaronder twee Oliver Awards in Londen en de Kairos prijs in Hamburg. In 2008 en 2011 werd hij door het toonaangevende blad 'Tanz' uitgeroepen tot choreograaf van het jaar.

Zijn tomeloze energie komt tot uitdrukking in de vele projecten waar hij aan werkt. Tijdens de creatie van nieuwe stukken als Noetic en Shell Shock in respectievelijk Göteborg en Brussel, vliegt hij tussendoor nog naar andere plekken op de wereld om oudere stukken in reprise te nemen. Tijd om na te genieten van het behaalde succes lijkt er niet te zijn. Hij moet door met het volgende project, bezeten door zijn 'nood aan dansen'.

Regie: Petra Lataster-Czisch en Peter Lataster
Productie: de Familie Film en TV

'Andere Tijden', donderdag 27 november om 23.00 uur op NPO 2.

'Verward' (BNNVARA)

Jessica spreekt de 22-jarige Isabella. Haar moeder lijdt aan schizofrenie en gedraagt zich steeds wantrouwiger. De woede richt zich vooral op de vader van Isabella. Op een dag, als Isabella niet thuis is, slaat moeder haar echtgenoot dood. Op de crisisdienst geeft psychiater Niels Mulder een inkijk in de keuzes die hij en zijn collega's maken. Hoe lastig dit is, blijkt wanneer de politie melding doet van een ernstig verwarde en vervuilde man die de buurt mogelijk in gevaar brengt. De 30-jarige Demi is gediagnosticeerd met schizofrenie en hoort dagelijks meerdere dwingende stemmen in haar hoofd.

'Verward', om 20.25 uur bij BNNVARA op NPO 3.