'George Michael - Freedom' bij de NTR op NPO 3

zaterdag 23 december 2017

Een jaar na zijn overlijden, zendt de NTR de documentaire 'George Michael: Freedom' uit. Het is George Michaels laatste project, waarin hij met vrienden en collega's terugblikt op zijn succesvolle muzikale carrière en op de wisselwerking met zijn door verlies getekende persoonlijke leven.

De film concentreert zich op de meest vormende periode, de aanloop en totstandkoming van 'Listen Without Prejudice Vol. 1' en de beruchte rechtzaak tegen zijn platenlabel die daarop volgde.

Na het gigasucces van Wham!, waardoor hij al jong een internationale superster werd, wilde George Michael met zijn gezicht uit de publiciteit. De muziekvideo die regisseur David Fincher maakte voor Freedom! ‘90, waarin vijf topmodellen acteren en waarin hij zelf niet te zien was, is iconisch geworden, maar label Sony was niet blij met de wens van hun ster om zichzelf niet meer te laten zien. Het liep uit op een rechtszaak die uiteindelijk alleen verliezers kende, zoals alle betrokkenen uit die tijd bevestigen.

Geïllustreerd met unieke beelden uit zijn privé-archief vertelt Michael openhartig over de rol die zijn eerste liefde, Anselmo Feleppa, in dit proces speelde. Over de kracht die de relatie hem gaf en over de woede en angst die een uitweg zochten nadat Feleppa vlak na Freddie Mercury aan AIDS overleed.

Beroemde vrienden en collega’s reflecteren op zijn muzikale erfenis: iconische nummers en zijn fenomenale interpretatie en stem. Onder hen Stevie Wonder, Elton John, Ricky Gervais, Nile Rodgers, Mark Ronson, Tracey Emin, Liam Gallagher, Mary J. Blige, Jean- Paul Gaultier, James Corden, Tony Bennett en de vijf topmodellen uit Freedom! ‘90.

Regie: George Michael en David Austin
Productie: Sony Music Entertainment UK en Channel 4

'George Michael: Freedom': zondag 24 december om 21.35 uur bij de NTR op NPO 3.

'Corsokoorts in Sint Jansklooster' (SBS6)

In de leukste en tevens enige kroeg van Klooster komen alle afgevaardigden van de corsogroepen bij elkaar. De bloemencommissie heeft namelijk slecht nieuws. En corsogroep 'Hebbes' bestaat dertig jaar. Nu is het bij hen elke dag al feest, omdat elke dag ook je laatste kan zijn. Exact zes jaar geleden namen ze afscheid van Dennis, de broer van Patrick. Daarom heeft Patrick de leden gevraagd om iets eerder te komen. Samen feesten, samen rouwen.

'Corsokoorts in Sint Jansklooster', om 20.30 uur bij SBS6.