Herhaling documentaire 'God Bless Montgomery' bij de EO

maandag 22 september 2014

Deze maand is het 70 jaar geleden dat Operatie Market Garden van start ging, één van de grootste luchtlandingsoperaties aller tijden. Tien jaar geleden, in 2004, tijdens de 60-jarige herdenking, reconstrueerde de EO in de documentaire GOD BLESS MONTGOMERY de vergeten rol van de Poolse parachutisten tijdens die veldslag.

Ook werd door documentairemaker Geertjan Lassche onthuld dat Koningin Wilhelmina al in 1946 de Polen wilde onderscheiden, wat om politieke redenen niet doorging. De documentaire, waarin onder andere het laatste journalistieke televisie-interview met Prins Bernhard, maakte duidelijk dat er een open dossier was een niet-ingeloste schuld. Uiteindelijk leidde deze onderzoeksjournalistiek tot eerherstel voor de Poolse soldaten.

Koningin Beatrix onderscheidde in 2006, tijdens een ceremonie op het Binnenhof, de parachutistenbrigade met de militaire Willemsorde, de hoogste Nederlandse onderscheiding. Maker Geertjan Lassche kreeg van de Poolse regering zowel de hoogste staatsonderscheiding voor burgers als een militaire onderscheiding.

Aanstaande zaterdag vindt de grote herdenking van Market Garden plaats in Driel, waar de Polen in 1944 zijn geland. Koning Willem Alexander en de Poolse president zullen daarbij aanwezig zijn.

'God Bless Montgomery - De vergeten Polen in de Slag om Arnhem', dinsdag 23 september om 22.45 uur op NPO Doc.

'Musical Awards Gala 2024' (AVROTROS)

Naast de feestelijke uitreiking van de awards, krijgen we ook een voorproefje van musicals die nu en komend seizoen in de Nederlandse theaters te zien zijn. Niet alleen de bekende musicals, maar ook nieuwe musicals passeren de revue. Van het betoverende 'Frozen de musical' tot het epische drama '40-45, de musical'.

'Musical Awards Gala 2024', om 20.35 uur bij AVROTROS op NPO 1.