Katja Schuurman, Maarten Engeltjes en Hawar Tawfiq in 'Podium Witteman'

zaterdag 25 maart 2017

Paul Witteman ontvangt actrice Katja Schuurman, countertenor Maarten Engeltjes, componist Hawar Tawfiq, pianist Jan Willem Rozenboom en de ensembles PRJCT Amsterdam en Club Classique.

Actrice Katja Schuurman heeft speciaal voor de Boekenweek een bloemlezing samengesteld met erotische literatuur. Katja draagt in onze uitzending het gedicht 'Nu Nog' van Hugo Claus voor. Op verzoek van 'Podium Witteman' heeft Mike Boddé er muziek bij gecomponeerd. Club Classique speelt.

Maarten Engeltjes komt het schitterende 'Cum dederit' van Antonio Vivaldi uitvoeren (bekend van o.a. de Bond-film Spectre). Hij doet dat samen met het door hem opgerichte Barokorkest PRJCT Amsterdam. Daarin krijgen net afgestudeerde musici de kans om met ervaren solisten en musici ervaring op te doen.

De Iraaks-Nederlandse componist Hawar Tawfiq groeide op in een muzikaal gezin in Noord-Irak, waar hij al jong in aanraking kwam met Westerse klassieke muziek. Na zijn vlucht voor het regime van Saddam Hoessein vervolgde hij zijn studie viool en compositie in Tilburg. Daar raakte hij bevriend met Jan Willem Rozenboom, ook bekend als de pianist van Guus Meeuwis. In 'Podium Witteman' vertelt hij zijn verhaal.

In 'Podium Witteman Extra' bezoekt Floris twee repetities bij Opera Forward, het festival voor innovatieve opera. Daarnaast zenden we een documentaire uit over de Operadagen Rotterdam, met speelse producties op verrassende locaties in de Maasstad. 'Podium Witteman Extra' wordt wekelijks uitgezonden op het digitale kanaal NPO Cultura na de reguliere uitzending van 'Podium Witteman' én na alle herhalingen van 'Podium Witteman' op NPO Cultura.

'Podium Witteman' omarmt de wereld van de klassieke muziek, maar zoekt ook de grenzen op met andere genres zoals pop, wereldmuziek, of jazz. Met ruimte voor bijzondere verhalen, jong talent en optredens van topmusici.

Het NTR-programma wordt wekelijks uitgezonden op NPO 2, live vanuit De Hallen in Amsterdam.

'Podium Witteman', zondag 26 maart van 18.10 tot 19.10 uur op NPO 2.

MAX is er elke dag! logo MAX logo

Kasteel Vosbergen bestaat 400 jaar en dat wordt de hele zomer gevierd. Vandaag staat de heropening van de oprijlaan op het programma. Jeanne vraagt zich af of haar 93-jarige moeder wel in de koets kan klimmen. Ook op landgoed Maarsbergen gaat het niet van een leien dakje en moet de 22-jarige Willem een moeilijke beslissing nemen. Over daken gesproken: de hoge dakrand van landgoed Wickenburgh krijgt een nieuw likje verf van Otto. Op het keurige, normaal zo rustieke landgoed Oolde staat een hippiefestival op het punt te beginnen.

'Liefde voor het Landgoed', om 21.30 uur bij Omroep MAX op NPO 1.