'Katja's Bodyscan': 'Hoe kan ik mijn geheugen verbeteren?'

woensdag 4 maart 2015

'Ik heb overal lijstjes voor nodig om de dingen die ik moet doen te onthouden. Ik heb een geheugen als een zeef als het gaat om namen en gezichten. En ik vergeet altijd waar ik mijn autosleutels heb neergelegd. Maar waarom kan ik wel weer goed teksten leren? Kortom: hoe kan ik mijn geheugen verbeteren?'

In deze tweede aflevering van 'Katja's Bodyscan' ondergaat Katja op de Radboud Universiteit Nijmegen verschillende tests. Hoe krachtig is de Google-machine van haar hersenen? Speciaal voor 'Katja's Bodyscan' wordt een baanbrekend wetenschappelijk experiment van 40 jaar geleden op haar uitgevoerd. Volgens dit onderzoek zouden wij dingen die we onderwater leren ons ook beter onderwater herinneren dan boven water. De context zou bepalend zijn voor de werking van je geheugen.

Katja zal dit ook zelf ervaren als zij aan de slag gaat met expert geheugentraining, Frans Duijts. Lukt het haar om met behulp van zijn methode van associatie om 50 voor- en achternamen te onthouden en bij de juiste gezichten te plaatsen?

Ook  ontmoet Katja Hugo Vos. Hij lijdt aan prosopagnosie, ofwel gezichtsblindheid. Hugo kan zijn eigen gezicht niet eens onthouden als hij net naar de kapper is geweest. Erno Prosman is manager en is zijn vrije tijd grootmeester dammen. Hoe onthoudt hij 30 borden zonder ze te zien?

'Katja's Bodyscan', donderdag 5 maart om 21.35 uur bij de NCRV op NPO 1.

logo NPO 2 logo

Goed leren kijken is de eerste stap om natuurbeschermer te worden. Regisseur Sanne Rovers gaat op pad met 'gewone mensen' die de teloorgang van hun postzegel natuur proberen tegen te houden. Als kind vond Sanne haar vaders liefde voor natuur vooral irritant. Altijd maar stoppen tijdens het wandelen om naar planten en insecten te kijken. Dat is door de jaren heen veranderd. Naast de vader van Sanne zien we een aantal andere natuurbeschermers in 'hun' natuurgebied.

'2Doc: Groenkijkers', om 22.20 uur bij de NTR op NPO 2.