'KRO-NCRV 2Doc': Wij Moszkowicz

zondag 29 mei 2016

Voor Robert Moszkowicz lag er als jongste advocaat van Nederland een glansrijke carrière in het verschiet, maar door zijn heroïneverslaving mocht hij zijn vak niet meer uitoefenen en raakte hij alles kwijt.

Zijn oudste zoon Max herkent veel in het grenzeloze gedrag van zijn vader en besluit op een kruispunt in zijn leven een documentaire over de familieband te maken.

Ook Max hangt naar een leven op de rand, maar omdat hij op het punt staat om vader te worden wil hij de negatieve patronen in zijn leven doorbreken. In Wij Moszkowicz wil hij uitvinden wie hij is door zich aan zijn vader te spiegelen. Samen gaan ze terug naar het verleden: Vader Robert praat over zijn drugsverleden; hij vertelt welke invloed Max Moszkowicz sr. heeft in zijn leven; ze halen pijnlijke herinneringen op in Limburg en ze maken een spirituele reis naar Israël. Ook de broers en zussen van Max (Robert Moszkowicz is vader van 9 kinderen) komen aan het woord.

'KRO-NCRV 2Doc: Wij Moszkowicz' is een uiterst intieme en confronterende documentaire over een vader-zoon relatie. De film is een getuigenis van de zoektocht van Max naar zijn identiteit en de rol van zijn familie daarin. Door de verpletterende openhartigheid en de zeer directe filmstijl krijgen we een intieme blik in het leven van een deel van de Moszkowicz dynastie. Wij Moszkowicz is  een harde, eerlijke maar ook liefdevolle en humoristische film die de kijker veel leert over de kracht en betekenis van familiebanden.

'Wij Moszkowicz' is geregisseerd door Max Moszkowicz en geproduceerd door Pieter van Huystee Film & TV voor KRO-NCRV en is tot stand gekomen met de steun van het Mediafonds.

'KRO-NCRV 2Doc: Wij Moszkowicz', maandag 30 mei om 20.25 uur op NPO 2.

'2Doc: Eddy's Oorlog' (BNNVARA)

Vier seizoenen lang reist Eddy van Wessel langs de Oekraïense frontlinies. Nu hij zich als Nederlands meest bekroonde oorlogsfotograaf al drie decennia op de frontlijn bevindt, wil hij nog altijd de ultieme foto maken, het beeld dat het hele conflict samenvat en dat alle worstelingen, trauma’s en tegenslagen die hij heeft moeten doorstaan de moeite waard maakt.

'2Doc: Eddy's oorlog', om 22.20 uur bij BNNVARA op NPO 2.