'Landinwaarts' heeft aandacht voor Van Gogh

woensdag 6 mei 2015

Maar weinig mensen weten dat Vincent van Gogh ook litho's maakte. 130 jaar geleden maakte hij de gedrukte litho van 'De Aardappeleters', een voorstudie van het gelijknamige en later wereldberoemd geworden schilderij. Landinwaarts is bij de herdruk van de fameuze litho.

De herdruk van de fameuze litho is  en niet door de minste gedaan: Jantine Van Gogh, een verre nazaat van zijn broer Theo van Gogh, samen met de gedeputeerde van Noord-Brabant.

Op 10 mei is het 75 jaar geleden dat de eerste Duitse troepen arriveerden in Wageningen. In de ochtend van 11 mei 1940 vallen Duitse eenheden de voorposten van de Grebbeberg aan. Cor Crum (82) herinnert het zich nog goed. Hij moest op 7-jarige leeftijd zijn huis verlaten. Samen met zijn kleinzoon Sander (13) haalt hij herinneringen op tijdens een wandeling aan de hand van de zogenaamde Grebbeberg-app.

Dit en meer deze week in 'Landinwaarts', waarin Dieuwertje Blok op zoek gaat naar pareltjes van lokale cultuur en traditie. Van opmerkelijke festivals tot verborgen natuurtheaters, van streekgerechten die dreigen te verdwijnen tot musea die niemand kent. Bekende artiesten vertellen bovendien hoe ze werden geïnspireerd door hun regio. Landinwaarts laat zien hoe rijk de cultuur van heel Nederland is door diep de regio in te duiken.

'Landinwaarts', donderdag 7 mei om 19.20 uur op NPO 2.

MAX is er elke dag! logo MAX logo

Kasteel Vosbergen bestaat 400 jaar en dat wordt de hele zomer gevierd. Vandaag staat de heropening van de oprijlaan op het programma. Jeanne vraagt zich af of haar 93-jarige moeder wel in de koets kan klimmen. Ook op landgoed Maarsbergen gaat het niet van een leien dakje en moet de 22-jarige Willem een moeilijke beslissing nemen. Over daken gesproken: de hoge dakrand van landgoed Wickenburgh krijgt een nieuw likje verf van Otto. Op het keurige, normaal zo rustieke landgoed Oolde staat een hippiefestival op het punt te beginnen.

'Liefde voor het Landgoed', om 21.30 uur bij Omroep MAX op NPO 1.