'Landinwaarts' heeft aandacht voor Van Gogh

woensdag 6 mei 2015

Maar weinig mensen weten dat Vincent van Gogh ook litho's maakte. 130 jaar geleden maakte hij de gedrukte litho van 'De Aardappeleters', een voorstudie van het gelijknamige en later wereldberoemd geworden schilderij. Landinwaarts is bij de herdruk van de fameuze litho.

De herdruk van de fameuze litho is  en niet door de minste gedaan: Jantine Van Gogh, een verre nazaat van zijn broer Theo van Gogh, samen met de gedeputeerde van Noord-Brabant.

Op 10 mei is het 75 jaar geleden dat de eerste Duitse troepen arriveerden in Wageningen. In de ochtend van 11 mei 1940 vallen Duitse eenheden de voorposten van de Grebbeberg aan. Cor Crum (82) herinnert het zich nog goed. Hij moest op 7-jarige leeftijd zijn huis verlaten. Samen met zijn kleinzoon Sander (13) haalt hij herinneringen op tijdens een wandeling aan de hand van de zogenaamde Grebbeberg-app.

Dit en meer deze week in 'Landinwaarts', waarin Dieuwertje Blok op zoek gaat naar pareltjes van lokale cultuur en traditie. Van opmerkelijke festivals tot verborgen natuurtheaters, van streekgerechten die dreigen te verdwijnen tot musea die niemand kent. Bekende artiesten vertellen bovendien hoe ze werden geïnspireerd door hun regio. Landinwaarts laat zien hoe rijk de cultuur van heel Nederland is door diep de regio in te duiken.

'Landinwaarts', donderdag 7 mei om 19.20 uur op NPO 2.

'Bed & Breakfast' (foto: © Omroep MAX 2020)

In Noord-Brabant zijn we te gast bij Joys en Marco. Zij hebben een voorliefde voor het kroeg- én rock-'n-rollleven. Dit zie je dan ook duidelijk terug in hun B&B-kamers. Daarna is het de beurt aan Karin en Ralf om de gasten te ontvangen. Ook zij wonen in Noord-Brabant, maar dan wat meer landelijk. Yvonne en Hein mogen als laatste de deelnemers verwelkomen in hun bed & breakfast in Gelderland.

'Bed & Breakfast', om 20.35 uur bij Omroep MAX op NPO 1.