'Nachtvluchten' duikt opnieuw het radioverleden in

vrijdag 25 mei 2012

Je kan je komende vrijdagnacht weer onderdompelen in de radiopracht uit vervlogen en minder vervlogen tijden... In de nacht van vrijdag 25 op zaterdag 26 mei ziet de programmering van 'Nachtvluchten', met Nora Romanesco, er als volgt uit.

Van 02.00 uur tot 03.00 uur We vluchten in het verleden van voordrachtkunstenares Sara Heyblom, geboren op 27 mei 1892. In een bijdrage van de VPRO getiteld “Tahiti” uit 1974 vertelt de dan 82 jarige actrice over het toneel in de jaren ’30. In het tweede deel van het uur “Voorrang” van de NCRV uit 1970, met een terugblik op de poëzie van de zestiger jaren met diverse dichters en schrijvers waaronder Jan Hanlo die 100 jaar geleden geboren werd op 29 mei 1912 en Gabriël Smit die het levenslicht zag in 1910 en overleed op 23 mei 1981.

Van 03.00 uur tot 04.00 uur Een bijdrage van de NOS uit 1993 met Bram Bogart. De Nederlandse kunstschilder woonde sinds 1960 in België, hij overleed begin deze maand op 90-jarige leeftijd. In een aflevering van Een leven lang is Petra van Hulsen in gesprek met hem over onder meer de ontwikkelingen in zijn werk, zijn Parijse tijd in de jaren '50, het gebrek aan erkenning in Nederland en zijn enorme productiviteit: "Ik begin 's morgens en ik eindig 's avonds". Schrijver en beeldend kunstenaar Jan Cremer haalt herinneringen op aan de tijd dat zij beiden in de Franse hoofdstad woonden en werkten.

Van 04.00 uur tot 05.00 uur een aflevering van OBA Live van HUMAN, een talkshow op werkdagen om 19:00 uur op Radio 5 met gasten en publiek live vanuit de Openbare Bibliotheek (OBA) in Amsterdam. In deze zomerserie uit 2011 portretteert Theodor Holman mensen die hem geïnspireerd hebben, met veel anekdotes, citaten en muziek. Vannacht de popmusicus Bob Dylan waarover Holman zegt: “Ik was nog maar een puber, zo’n jaar of 16 en ik hoorde Bob Dylan ‘It ain’t me babe’ zingen en ik dacht: ‘dit ben ik, dit gaat over mij’. Bob Dylan viert op 24 mei zijn 71ste verjaardag.

Van 05.00 uur tot 06.00 uur een bijdrage van NTR. Kinderarbeid is van alle tijden. En toch verliest het onderwerp de laatste jaren sterk aan aandacht. Er is zelfs geen opvolger voor 's werelds eerste en enige hoogleraar kinderarbeid Kristoffel Lieten. Onlangs nam hij afscheid van de Universiteit van Amsterdam. Karin van den Boogaert is in een zomeraflevering van het wetenschapsprogramma Hoe?Zo! in gesprek met hem over zijn onderzoek naar kinderarbeid wereldwijd en in Nederland.

Van 06.00 uur tot 07.00 uur “Geestelijk Wel(Ge)varen” 4 zaterdagen lang diepgravend onderzoek naar de veerkracht van het menselijk brein. Een verhelderende reis langs de wetenswaardigheden van de sterkte en de  kwetsbaarheid van de psyche. Innerlijke overlevingskracht contra fatalisme, emotionele souplesse versus verstarring en doortastend aanpassingsvermogen tegenover inflexibiliteit. Een kwartet ervaringsdeskundigen met inzicht in de ziel van onze gedachten. De laatste passievolle esprit-pionier is schrijfster en journaliste Karin Spaink.

nachtvluchten

'Bed & Breakfast' (foto: © Omroep MAX 2020)

In Noord-Brabant zijn we te gast bij Joys en Marco. Zij hebben een voorliefde voor het kroeg- én rock-'n-rollleven. Dit zie je dan ook duidelijk terug in hun B&B-kamers. Daarna is het de beurt aan Karin en Ralf om de gasten te ontvangen. Ook zij wonen in Noord-Brabant, maar dan wat meer landelijk. Yvonne en Hein mogen als laatste de deelnemers verwelkomen in hun bed & breakfast in Gelderland.

'Bed & Breakfast', om 20.35 uur bij Omroep MAX op NPO 1.