NCRV brengt nieuwe dramaserie 'Levenslied' over zangkoor

maandag 8 november 2010

Vanaf donderdag 27 januari zendt de NCRV op Nederland 1 de nieuwe tiendelige Nederlandse dramaserie 'Levenslied' uit, met in de hoofdrollen Anna Drijver, Cees Geel, Nadja Hüpscher, Sabri Saad el Hamus, Hans Dagelet, Caro Lenssen, Guy Clemens en Tijn Docter. 'Levenslied' volgt de levens van de leden van het koor Bij Hoog en Laag in Haarlem.

Elke donderdagavond komen ze bij elkaar en zingen ze alle sores van zich af. De leden zijn gewone mensen: een jonge bijstandsmoeder, een hardwerkende advocaat,een ambitieuze makelaar of een leraar Nederlands op een scholengemeenschap. Maar in het koor zijn ze alt, sopraan of bas en hoeven ze een avondje niet te worstelen met hun relaties, carrière, obsessies, verdriet of verlangens.  De serie is geregisseerd door Pollo de Pimentel (o.a. 'De co-assistent', 'Oesters van Nam Kee', 'Van Speijk') en Anne van der Linden (o.a. 'Russen', 'Van Speijk', 'Shouf Shouf'), de muziek is gearrangeerd door Rutger de Bekker (o.a. 'De Vliegende Panters'). Levenslied is geschreven door Dick van de Heuvel, Stan Lapinski en Jacqueline Epskamp.

Betty de Waal (Anna Drijver) verhuurt het zaaltje waar het koor wekelijks bijeenkomt. Ook is ze dirigent van het koor. Ze is ruimhartig en oordeelt noch roddelt. Daarom nemen mensen haar graag in vertrouwen. Ze heeft een geheim:  een zoon van acht, Bobby, uit een relatie met haar ex-man Bert (Frank Lammers). Bobby woont niet meer bij haar en ze doet er alles aan om hem weer bij zich te krijgen.

Jeroen van Basten Batenburg (Tijn Docter) is  advocaat en fiscalist, afkomstig uit een geslacht van Oud Geld. Hij is intelligent, fatsoenlijk en beheerst en een enthousiast koorlid. Jeroen woont samen met Lieke (Sytske van der Ster). Hoewel hij bang is voor verandering, is zijn grootste angst dat hij nooit de moed zal hebben om zijn leven anders te leiden dan zijn moeder Hanneke (Petra Laseur) het wenst.

Thomas Besting (Cees Geel) is een eigenzinnige vrijbuiter van eenvoudige komaf. Hij doet na de repetitie de bar van het zaaltje. Hij klust aan bootjes en heeft af en toe een handeltje. Thomas lijkt onverschillig, maar hij heeft een klein hartje. Autonomie en vrijheid zijn heel belangrijk voor hem.

Elske Houtsma (Caro Lenssen) is van nature een spontane, jonge vrouw, maar ze is getrouwd met Nicolai (Antonie Kamerling), een gemankeerd muzikant/componist en heerszuchtig echtgenoot. Ze hebben twee jonge kinderen. Caro werkt niet. Dat mag ze niet van Nicolai, ook al hebben ze het niet breed.

Dylan Levelt (Guy Clemens) werkt in de automatisering en woont en leeft alleen. De liefde is tot nu toe aan hem voorbijgegaan. Guy is een man van de klok en van vaste gewoontes. Om carrière of geld geeft hij niet. Hij lijkt nergens bij te horen, maar dat wil hij wel.

Lucas van Ommeren (Hans Dagelet) is zakenbankier en pas sinds kort bij het koor. Heeft zijn schaapjes ruimschoots op het droge, zijn chauffeur brengt hem naar de repetities. Bij het koor vragen ze zich wel eens af wat hij daar te zoeken heeft. Doortastend en charmant, dat is zijn opvoeding en beschaving, maar tot echt persoonlijk contact komt het zelden.

Madee Aipurri (Nadja Hüpscher) is een zelfstandige sterke vrouw van Ambonese afkomst. Ze werkt temidden van snelle vastgoedjongens. Ze is aantrekkelijk, goedgebekt en ze kan heel goed zingen. Ze is graag het middelpunt van de aandacht. Diep in haar hart verlangt ze naar een minder stressvolle baan, een steady relatie en minder blah-blah.

Boutros (Sabri Saad el Hamus) komt oorspronkelijk uit Libanon en is tegenwoordig  een gedreven leraar Nederlands op het plaatselijke VMBO. Hij is enorm betrokken bij het koor. Hij doet de organisatie van het koor en zorgt voor de verspreiding van de partituren.

'Levenslied', donderdag 27 januari om 21.30 uur bij de NCRV op Nederland 1.

'Corsokoorts in Sint Jansklooster' (SBS6)

In de leukste en tevens enige kroeg van Klooster komen alle afgevaardigden van de corsogroepen bij elkaar. De bloemencommissie heeft namelijk slecht nieuws. En corsogroep 'Hebbes' bestaat dertig jaar. Nu is het bij hen elke dag al feest, omdat elke dag ook je laatste kan zijn. Exact zes jaar geleden namen ze afscheid van Dennis, de broer van Patrick. Daarom heeft Patrick de leden gevraagd om iets eerder te komen. Samen feesten, samen rouwen.

'Corsokoorts in Sint Jansklooster', om 20.30 uur bij SBS6.