Nieuw bij de AVRO : 'BankGiro Loterij Restauratie'

dinsdag 14 november 2006

Zaterdag 18 november start de AVRO met het nieuwe programma 'BankGiro Loterij Restauratie'. In deze eerste aflevering strijden de Antoniusmolen te Eerde, Kasteel Staverden te Ermelo en Scheepswerf Wolthuis te Hoogezand-Sappemeer om een plek in de finale. Uiteindelijk zal slechts één bouwwerk het felbegeerde bedrag van maximaal 1 miljoen euro winnen!

STRONG>1. Antoniusmolen, Eerde
De Antoniusmolen is omstreeks 1883 gebouwd en sinds 1923 in handen van de familie van Riel. In de Tweede Wereldoorlog is de molen zwaar beschadigd. Duitsers en Amerikaanse parachutisten hebben de kap van de hoge molen bij de zandduinen als observatiepost gebruikt. De molen wordt nu gebruikt als memorial voor de soldaten die in die buurt zijn omgekomen bij Operatie Market Garden. De romp is goed geconserveerd, maar de kap moet volledig gereconstrueerd worden. Bovendien moet er een nieuw maalwerk in.

2. Kasteel Staverden, Ermelo
Graaf Reinald van Gelre stichtte rond 1300 een nederzetting op de noordelijke Veluwe, niet ver van Harderwijk: Kasteel Staverden. De nederzetting had moeten uitgroeien tot een stad, maar is nooit groter geworden dan een kasteel en een paar boerderijen. Het kasteel wordt ook wel de Witte Pauwenburcht genoemd. Het tuinmanshuis en de oranjerie zijn in zeer slechte staat en ook de kas moet nog worden gerestaureerd.

3. Scheepswerf Wolthuis, Hoogezand-Sappemeer
Scheepswerf Wolthuis is met recht een historische plaats waar sinds het eind van de zeventiende eeuw vele honderden houten en stalen boten zijn gebouwd. Het is de enige overgebleven werf in de veenkoloniën. Sinds 1922 is de werf in handen van de familie Wolthuis die nu al drie generaties lang aan het roer staat. Door de kleinschaligheid van deze werf is het sinds begin vorige eeuw nauwelijks gemoderniseerd. Het vertoont ernstig achterstallig onderhoud en dient geheel gerestaureerd te worden. In de toekomst zal de scheepswerf een museum en educatief centrum moeten worden.

Na deze uitzending krijgt de kijker tot en met woensdag 22 november de kans om, via de telefoon of per sms, op zijn of haar favoriete gebouw te stemmen. In de volgende aflevering zal de winnaar van de vorige aflevering bekend worden gemaakt.

Dit succesvolle Endemol format programma was hét kijkcijferkanon van BBC TWO. De presentatie is in handen van AVRO-presentator Frits Sissing. In de eerste vijf van in totaal zes afleveringen, worden vijftien gebouwen die nodig gerestaureerd moeten worden aan de kijker voorgesteld. Aan het eind van elke aflevering stemt de kijker welk gebouw doorgaat naar de grote finale op zaterdag 23 december. Tijdens deze finale wordt duidelijk welk bouwwerk uiteindelijk het felbegeerde bedrag van maximaal 1 miljoen euro van de BankGiro Loterij in de wacht sleept!

De BankGiro Loterij
De BankGiro Loterij, dé cultuurloterij van Nederland, steunt instellingen en organisaties op het gebied van cultuur. Met het beschikbaar stellen van de hoofdprijs van maximaal 1 miljoen euro voor de restauratie benadrukt de BankGiro Loterij het belang van cultureel en historisch erfgoed. In 2005 heeft de BankGiro Loterij dankzij haar deelnemers 52 miljoen euro uitgekeerd aan 19 organisaties, waaronder De Hollandsche Molen, Vereniging Hendrick de Keyser, het Prins Bernhard Cultuurfonds, Stichting DOEN en de Hermitage Amsterdam

'BankGiro Loterij Restauratie', vanaf zaterdag 18 november wekelijks om 20.20 uur op Nederland 2.

Iedere ochtend een actueel nieuwsoverzicht in je mailbox? Schrijf je dan nu in voor 'TV-Visie extra' via
dit invulformulier en dagelijks bij zonsopgang zitten wij in je mailbox. Een aanrader!

TV-Visie Poll: Wat is jouw favoriete zender?
STEM NU

'Bed & Breakfast' (foto: © Omroep MAX 2020)

In Noord-Brabant zijn we te gast bij Joys en Marco. Zij hebben een voorliefde voor het kroeg- én rock-'n-rollleven. Dit zie je dan ook duidelijk terug in hun B&B-kamers. Daarna is het de beurt aan Karin en Ralf om de gasten te ontvangen. Ook zij wonen in Noord-Brabant, maar dan wat meer landelijk. Yvonne en Hein mogen als laatste de deelnemers verwelkomen in hun bed & breakfast in Gelderland.

'Bed & Breakfast', om 20.35 uur bij Omroep MAX op NPO 1.