Nieuwe serie 'Reisadvies Negatief' met Huub Stapel, Margreet Spijker en Bibian Mentel

zaterdag 13 september 2014

In 'Reisadvies Negatief' trekken Bekende Nederlanders naar landen en locaties, waar – terecht of wellicht ten onrechte – de gemiddelde toerist zich niet laat zien.

Acteur Huub Stapel, nieuwslezer Margreet Spijker en snowboardster Bibian Mentel bezoeken plekken in Brazilië, Haïti, Papoea Nieuw Guinea waar Nederlandse hulporganisaties aan de slag zijn gegaan om mensen die in de knel zitten een kans te geven op een beter leven.

In de eerste van de vier afleveringen (zondag 14 september, 19.25 uur, Nederland 3) bezoekt snowboardster Bibian Mentel (winnares onder meer van goud bij de paralympische snowboardcross in Sotsji) de indianen van Carnaubeira da Pehna in Noordoost-Brazilië. Het Lilianefonds ondersteunt in Carnaubeira da Pehna een onderwijsprogramma en pedagogische activiteiten en muziek- en dansactiviteiten voor gehandicapte kinderen.

Haïti is bestemming van de tweede uitzending. Vijf jaar geleden werd Haïti getroffen door een enorme aardbeving die aan meer dan 200 duizend mensen het leven kostte en meer dan een miljoen mensen dakloos maakte. Wat is er in die tussentijd gebeurd? Voormalig RTL-nieuwslezeres en presentatrice Margreet Spijker gaat samen met de organisatie Save the Children naar Haïti, waar ze oog in oog komt te staan met de alom aanwezige en gevreesde Voodoo.

Bibian Mentel is ook het gezicht van de derde aflevering, die zich afspeelt in de sloppenwijken van de Braziliaanse stad Campinas. Het revalidatiecentrum Casa Da Criança Paralítica De Campinas is er één van de partnerorganisatie van het Liliane Fonds. Meer dan 150 meervoudige gehandicapte kinderen in de leeftijd van 0 tot 16 jaar krijgen hier fysiotherapie, logopedie, bijles in rekenen en taal en psychische begeleiding. Hoe anders is het leven voor deze kinderen met een handicap dan in Nederland. Bibian Mentel leerde deze harde les zelf en is een voorbeeld voor anderen.

Acteur Huub Stapel reisde naar Papoea Nieuw Guinea, waar hij de binnenlanden intrekt en de traditionele bevolking ontmoet. Hoewel het land rijk is aan grondstoffen, is de bevolking erg arm en breidt de ziekte Lepra zich steeds verder uit. De Leprastichting probeert hier iets tegen te doen.

'Reisadvies Negatief', vanaf zondagavond 14 september vier weken lang om 19.25 uur bij de KRO op Nederland 3.

logo RTL logo

Milo is een slaaf die droomt van zijn vrijheid en een huwelijk met de mooie Cassia, de dochter van zijn meester. Hij weet echter niet dat hij verkocht zal worden aan een nieuwe eigenaar in Napels. Wanneer de nabijgelegen vulkaan Vesuvius dreigt uit te barsten beseft Milo dat dit misschien wel de laatste keer is dat hij zijn geliefde zal zien en hij doet er dan ook alles aan om haar te redden.

'Pompeii', film uit 2014 met oa. Kit Harington, om 20.30 uur op RTL 7.