Radio Doc: Station Vetkuif

zaterdag 18 april 2015

Dit jaar is het 35 jaar geleden dat het 27MC bakkie legaal werd in Nederland. In de radiodocumentaire 'Station Vetkuif' vertellen zendpiraten over opkomst en ondergang van de burgerband.

Het zenden via de zogenoemde burgerband kun je zien als de voorloper van de mobiele telefoon, chatbox, Facebook en Twitter. Het eerste sociale medium wordt in 1980 een enorme hype. 'Echt overal zag je antennetjes staan.'

Toenmalig Staatssecretaris van Verkeer en Waterstaat Neelie Smit-Kroes verwachtte destijds dat binnen tien jaar een miljoen mensen gebruik zouden maken van het bakkie. Volgens velen zou het dé oplossing zijn tegen eenzaamheid. Maar de burgerband veranderde binnen korte tijd in een asociaal medium, waar de eerste gebruikers van 27MC, de illegale zendpiraten, zich niet meer thuis voelden.

'Radio Doc: Station Vetkuif', zondag 19 april om 21.00 uur op NPO Radio 1.

logo NPO 2 logo

Goed leren kijken is de eerste stap om natuurbeschermer te worden. Regisseur Sanne Rovers gaat op pad met 'gewone mensen' die de teloorgang van hun postzegel natuur proberen tegen te houden. Als kind vond Sanne haar vaders liefde voor natuur vooral irritant. Altijd maar stoppen tijdens het wandelen om naar planten en insecten te kijken. Dat is door de jaren heen veranderd. Naast de vader van Sanne zien we een aantal andere natuurbeschermers in 'hun' natuurgebied.

'2Doc: Groenkijkers', om 22.20 uur bij de NTR op NPO 2.