Radiodocumentaire Lachen Met Kanker van Rob Munts op NPO Radio 1

zaterdag 25 april 2015

Schrijver en Volkskrant-columnist Arthur Van Amerongen is geobsedeerd door kanker. Zijn vader, moeder en broertje overleden aan kanker, driekwart van zijn vriendenkring is inmiddels overleden aan K. en recentelijk kreeg zijn goede vriend Albert de Lange te horen dat hij is uitbehandeld.

De Lange beschrijft zijn lotgevallen wekelijks in de Parool-column Uitbehandeld.

Samen met zijn vriend Rob Muntz (met wie hij de Zilveren Nipkowschijf voor hun radioserie 'De Inburgerking' won) gaat Van Amerongen afscheid nemen van de Lange.

Van Amerongen heeft tevens een knobbeltje in zijn nek en is bang. Muntz herkent van Amerongen nauwelijks nog terug: de ooit zo woeste schrijver rookt niet meer, drinkt niet meer, is volledig gestopt met drugs en zweert bij zijn sapcentrifuge en zijn antikankerdieet van bieten- en wortelsap. Hij leidt een teruggetrokken bestaan in de wildernis van de Algarve, samen met zijn drie honden. Muntz besluit hem op te zoeken, samen met programmamaker Willem Davids die net genezen is van prostaatkanker.

Muntz valt van de ene in de andere verbazing in deze inktzwarte radiodocumentaire over kanker. (Die trouwens ook als een komische persiflage op het narcistische egodocument Retour Hemel van Mark Bos beluisterd kan worden.)

'Lachen Met Kanker', zondag 26 april bij Radio Doc om 21.00 uur op NPO Radio 1.

'Verward' (BNNVARA)

Jessica spreekt de 22-jarige Isabella. Haar moeder lijdt aan schizofrenie en gedraagt zich steeds wantrouwiger. De woede richt zich vooral op de vader van Isabella. Op een dag, als Isabella niet thuis is, slaat moeder haar echtgenoot dood. Op de crisisdienst geeft psychiater Niels Mulder een inkijk in de keuzes die hij en zijn collega's maken. Hoe lastig dit is, blijkt wanneer de politie melding doet van een ernstig verwarde en vervuilde man die de buurt mogelijk in gevaar brengt. De 30-jarige Demi is gediagnosticeerd met schizofrenie en hoort dagelijks meerdere dwingende stemmen in haar hoofd.

'Verward', om 20.25 uur bij BNNVARA op NPO 3.