'Rambam' zet kledinggiganten in hun hempie

zondag 26 januari 2014

'Rambam' dwingt Nederlandse kledingketens tot het geven van meer openheid over de arbeidsomstandigheden in landen waar ze hun kleren produceren.

De makers van het VARA-programma tikken zowel CoolCat als Wibra op de vingers voor het feit dat zij (op het moment van opname) het veiligheidsakkoord voor Bangladesh niet hebben ondertekend. CoolCat wordt uit de tent gelokt met een nepnieuwsbericht in NRC Handelsblad en de directeur van Wibra wordt geconfronteerd met een Bengaalse werknemer, in werkelijkheid een door 'Rambam' ingehuurde acteur.

'Rambam' eist hiermee de verantwoordelijkheid op voor het nepnieuwsbericht dat geplaatst werd door NRC Handelsblad op 22 november vorig jaar. In dat artikel kondigt CoolCat-directeur Roland Kahn een inzamelingsactie van kleding voor Bangladesh aan. Het artikel in NRC Handelsblad veroorzaakte de nodige ophef en kreeg veel aandacht in andere media. Drie dagen na plaatsing maakte Roland Kahn bekend alsnog het Veiligheidsakkoord te zullen tekenen. ‘Rambam’ confronteert directeur Ron Wierdsma van textielsuper Wibra met één van zijn zogenaamde Bengaalse werknemers en weet hem zo als eerste televisieprogramma een persoonlijke reactie te ontlokken. Desondanks heeft Wibra het Veiligheidsakkoord tot op heden niet getekend. Voor 'Rambam' genoeg reden om een speciale kledinglijn te ontwerpen voor het familiebedrijf uit Epe, die nu exclusief in de schappen van Wibra te vinden is.

Directe aanleiding voor de actie was de brand in een textielfabriek in Dhaka die in april 2013 aan meer dan 1100 mensen het leven kostte. Deze ramp resulteerde in het opstellen van een Veiligheidsakkoord voor Bangladesh, dat echter niet door alle Nederlandse bedrijven getekend werd.

In 'Rambam' onderzoeken Linda Hakeboom, Lex Uiting, Ronald Snijders, Niels van der Laan, Jelte Sondij en Lars Gierveld op creatieve wijze of bepaalde zaken wel eerlijk zijn. Als er zaken aan het licht komen die niet in de haak zijn, slaan de makers van 'Rambam' altijd met ongelijke munt terug.

'Rambam: schone kleding', maandag 27 januari om 21.55 uur bij de VARA op Nederland 3.

logo RTL logo

Milo is een slaaf die droomt van zijn vrijheid en een huwelijk met de mooie Cassia, de dochter van zijn meester. Hij weet echter niet dat hij verkocht zal worden aan een nieuwe eigenaar in Napels. Wanneer de nabijgelegen vulkaan Vesuvius dreigt uit te barsten beseft Milo dat dit misschien wel de laatste keer is dat hij zijn geliefde zal zien en hij doet er dan ook alles aan om haar te redden.

'Pompeii', film uit 2014 met oa. Kit Harington, om 20.30 uur op RTL 7.