'Spuiten en Slikken' waarschuwt voor risicovolle anticonceptiepil

zaterdag 20 september 2014

Ondanks de extra verhoogde kans op trombose die anticonceptiepillen van de derde en vierde generatie met zich meebrengen, blijken 26.000 vrouwen en meisjes die het afgelopen jaar voor het eerst aan de pil zijn gegaan zo'n pil voorgeschreven te hebben gekregen.

Dat is nog steeds 10% van alle vrouwen die het afgelopen jaar zijn begonnen met de pil. Dit alarmerende cijfer ontving het BNN-programma 'Spuiten en Slikken' van de Stichting Farmaceutische Kengetallen. Het toont aan dat de verscherpte richtlijnen van het Nederlandse Huisartsen Genootschap (NHG) over de verstrekking van deze pillen nog in lang niet alle gevallen worden nageleefd.

Begin 2013 kwam groot in het nieuws dat anticonceptiepillen van de derde en vierde generatie fatale gevolgen kunnen hebben vanwege de extra verhoogde kans op trombose (bloedpropjes in aderen). Het NHG stelde daarom verscherpte richtlijnen op over de verstrekking van deze pillen.

Rob Dijkstra, directeur en bestuursvoorzitter van het NHG, laat tegenover 'Spuiten en Slikken' dan ook weten: 'Ik denk, als mensen nooit een andere pil hebben gehad, dan moeten ze ook echt een tweedegeneratiepil krijgen voorgeschreven. En in de meeste gevallen gebeurt dat ook.'

Over het feit dat dit bij 10% van de vrouwen toch niet gebeurt zegt arts-epidemioloog en hoofdredacteur van het Geneesmiddelenbulletin Dick Bijl: 'Dit is geen goede zaak. Ik kan me niet voorstellen dat vrouwen kiezen voor en derde- of vierdegeneratiepil als ze weten dat wetenschappelijk is aangetoond dat deze pil een extra verhoogd risico geeft op trombose.'

'Spuiten en Slikken' neemt in de aflevering van aanstaande zondag de proef op de som door vier meiden bij vier verschillende huisartsen langs te laten gaan. Ze geven aan dat ze een anticonceptiepil willen gebruiken en dat hun oma trombose heeft. Ondanks de waarschuwing schrijft één huisarts Nuvaring voor, een middel met hormonen van een derdegeneratiepil. De huisarts in kwestie wil tegenover 'Spuiten en Slikken' niet reageren op de zaak en geeft aan dat dit een zaak is tussen de cliënt en de arts.

Honderdduizenden vrouwen in Nederland slikken nog steeds anticonceptiepillen van de derde en vierde generatie. In Nederland alleen al zijn er volgens het Nederlands Bijwerkingen Centrum Lareb de afgelopen jaren tientallen vrouwen overleden aan een hersenbloeding, longembolie of andere aandoening, veroorzaakt door derde- of vierdegeneratiepillen.

'Spuiten en Slikken', zondag 21 september om 22.00 uur te zien bij BNN op 3.

MAX is er elke dag! logo MAX logo

Kasteel Vosbergen bestaat 400 jaar en dat wordt de hele zomer gevierd. Vandaag staat de heropening van de oprijlaan op het programma. Jeanne vraagt zich af of haar 93-jarige moeder wel in de koets kan klimmen. Ook op landgoed Maarsbergen gaat het niet van een leien dakje en moet de 22-jarige Willem een moeilijke beslissing nemen. Over daken gesproken: de hoge dakrand van landgoed Wickenburgh krijgt een nieuw likje verf van Otto. Op het keurige, normaal zo rustieke landgoed Oolde staat een hippiefestival op het punt te beginnen.

'Liefde voor het Landgoed', om 21.30 uur bij Omroep MAX op NPO 1.