Tweeluik 'Played in China' bij de NTR op NPO Radio 4

vrijdag 12 september 2014

40 miljoen Chinese kinderen hebben pianoles, 14 miljoen pianostudenten, elke maand word er ergens een concertzaal geopend en een symfonieorkest gesticht, 300.000 piano's per jaar.

We kennen de uitdrukking 'Made in China'; goedkoop maar niet altijd betrouwbaar. Maar de uitdrukking 'Played in China' kennen we niet echt. 'Dat is niet terecht', vindt radiomaker Fatos Vladi.

China heeft het grootste aantal klassieke muziekstudenten, het grootste aantal concertgebouwen, en het breedste klassieke muziekpubliek ter wereld. Sinds het einde van de Culturele Revolutie, dertig jaar geleden, is de westerse klassieke muziek in China steeds meer een deel van het dagelijks leven geworden.

In de tweedelige documentaire 'Played in China' laat hij ons kennismaken met Fengyan, een jonge vrouw die tegen wil en dank piano moest leren. De beroemde componist Tan Dun komt aan het woord over de muziekrevolutie in zijn land. En het China National Symphony Orchestra speelt zonder partituren alles uit het hoofd.

Het tweeluik 'Played in China' van Fatos Vladi is genomineerd voor een Prix Europa 2014 in de categorie Radio Muziek.

'Played in China: de ongekende opmars van westerse klassieke muziek in China', zaterdag 13 en 20 september in 'Podium op Zaterdag' tussen 18.00 en 20.00 uur op NPO Radio 4.

logo NPO 3 logo

Het leven van Jelmer (21) wordt geportretteerd. Hij raakte onder invloed van xtc oververhit op het Amsterdam Dance Event. Samen met familie en vrienden blikken we terug op zijn bijzondere leven.

'Van de Wereld', om 21.20 uur bij BNNVARA op NPO 3.