Uniek tv-concert: 'The New York Cantors in de Snoge'

zaterdag 16 december 2017

Op zondag 17 december presenteert de EO om 22.36 uur (NPO 2) het unieke concert 'The New York Cantors in de Snoge'. De uitzending vindt plaats tijdens het Joodse Chanoekafeest.

Drie wereldberoemde jonge cantors (voorzangers) uit New York – Yaakov Lemmer, Azi Schwartz en Netanel Hershtik – geven een speciaal concert in de Portugese Synagoge in Amsterdam waarvan de EO een registratie programmeert. De artistieke leiding is in handen van dirigent Jules van Hessen en zijn 34 leden tellende orkest.

De New York Cantors vertolken een voornamelijk religieus repertoire op basis van de arrangementen van de Nederlandse componist en arrangeur Bob Zimmerman.

The New York Cantors
De leden van 'The New York Cantors' zijn Yaakov Lemmer, hoofd-voorzanger van de Lincoln Center Synagogue; Azi Schwartz, hoofd-voorzanger van de Park Avenue Synagogue; en Netanel Hershtik, voorzanger van de Hamptons Synagogue op Long Island en zoon van de wereldberoemde cantor Naftali Hershtik.

Portugese synagoge
In het hart van de oude Jodenbuurt in Amsterdam staat de Portugese Synagoge, gebouwd tussen 1671 en 1675. Het interieur wordt verlicht met duizend kaarsen en verwarming ontbreekt. Op deze oorspronkelijke 17e-eeuwse locatie vindt het concert van The New York Cantors plaats. Een concert met klassiek cantoraal repertoire, maar ook traditioneel Joodse muziek en met een knipoog naar Broadway.

Samenwerking
Concert en tv-productie zijn het resultaat van een samenwerking tussen de EO, de Amerikaanse publieke omroep PBS en het Joods Cultureel kwartier.

Uitzendingen:

17 december, 22.36 uur, NPO 2
24 december, 07.10 uur, NPO 2

'Corsokoorts in Sint Jansklooster' (SBS6)

In de leukste en tevens enige kroeg van Klooster komen alle afgevaardigden van de corsogroepen bij elkaar. De bloemencommissie heeft namelijk slecht nieuws. En corsogroep 'Hebbes' bestaat dertig jaar. Nu is het bij hen elke dag al feest, omdat elke dag ook je laatste kan zijn. Exact zes jaar geleden namen ze afscheid van Dennis, de broer van Patrick. Daarom heeft Patrick de leden gevraagd om iets eerder te komen. Samen feesten, samen rouwen.

'Corsokoorts in Sint Jansklooster', om 20.30 uur bij SBS6.