Vrouwen aan de bal in 'Andere Tijden'

maandag 25 mei 2015

Op 6 juni a.s. schrijft het Nederlands Vrouwenelftal in Canada historie. Voor het eerst in de geschiedenis treden Oranjes-dames aan op een Wereldkampioenschap.

Daarmee weerspiegelt het elftal de groeiende populariteit van het vrouwenvoetbal in Nederland.

Het vrouwenvoetbal komt in Nederland aarzelend op gang. De bakermat ligt, verrassend genoeg, in het Zeeuwse Kapelle waar in 1968 de Eerste Zeeuwse Dames Voetbal Vereniging het licht ziet. Vanuit het hele land reizen jonge vrouwen af naar Zeeland om te kunnen voetballen. Een van die speelsters is Mien te Selle uit Winterswijk. 'Er werd altijd op vrijdag getraind. Dan was ik met de trein vier uur onderweg. Maar ja, je wilde voetballen, hè?' De KNVB ziet weinig in de nieuwe ontwikkeling en houdt aanvankelijk de boot af. 'Onesthetisch', aldus de voetbalbond. Maar dat weerhoudt de Zeeuwse vrouwen er echter niet van om eigen clubs op te richten. Er ontstaat een heuse competitie met een 'wilde' bond en zelfs een eigen Oranje-team.

'Andere Tijden' organiseerde een reünie van 'wilde' Oranje speelsters in Kapelle en is met een aantal topspeelsters van toen, te gast in het trainingskamp van het huidige Oranje. Voormalig vrouwenbondscoach Bert van Lingen: 'Ze zijn in een gespreid bedje terecht gekomen. Misschien dat die meiden zich het niet allemaal realiseren, maar dit is het product van vorige generaties die ervoor gevochten hebben om het zover te laten komen.'

'Andere Tijden: Vrouwen aan de bal', dinsdag 26 mei om 21.20 uur bij de NCRV op NPO 2.

'Corsokoorts in Sint Jansklooster' (SBS6)

In de leukste en tevens enige kroeg van Klooster komen alle afgevaardigden van de corsogroepen bij elkaar. De bloemencommissie heeft namelijk slecht nieuws. En corsogroep 'Hebbes' bestaat dertig jaar. Nu is het bij hen elke dag al feest, omdat elke dag ook je laatste kan zijn. Exact zes jaar geleden namen ze afscheid van Dennis, de broer van Patrick. Daarom heeft Patrick de leden gevraagd om iets eerder te komen. Samen feesten, samen rouwen.

'Corsokoorts in Sint Jansklooster', om 20.30 uur bij SBS6.