Zondag in 'RKK Kruispunt TV': time-out tussen de Jingle Bells

zaterdag 20 december 2014

In de drukste week van het jaar zoekt 'RKK Kruispunt TV' de stilte in hét koperswalhalla van Nederland. Gestrest op zoek naar kerstcadeaus loopt het winkelend publiek bepakt en bezakt langs de etalages van Hoog Catharijne.

Verstopt in het winkelcentrum ligt een oase van rust, het Stiltecentrum. Een plek voor wie even wil ontsnappen aan de waan van de dag. Zonder portemonnee meer dan welkom.

Uit speakers klinkt een onafgebroken stroom kerstliedjes. Maar ergens in het winkelhart van Nederland is het stil.  Op een onopvallende plek ligt sinds de jaren zeventig het Stiltecentrum Hoog Catharijne, een erfenis van de Zusters van de Eucharistie die precies op deze plek ooit hun klooster hadden.

Zuster Lucie inmiddels 87 jaar en woonachtig op een serviceflat in Wijchen: 'Ik herinner me het nog goed dat we uiteindelijk dé brief kregen van de gemeente Utrecht waarin stond dat ook wij moesten wijken voor het gloednieuwe winkelcentrum. Onze overste destijds, zuster Simone, reageerde heel laconiek: 'Prima allemaal maar dan gaan we er wel voor zorgen dat wij ook dáár een bezinningsplek krijgen en zichtbaar zijn voor iedereen.''

Deze wens van de zusters werd ingewilligd. Hoog Catharijne opent in 1973 haar deuren. Twee jaar later is het Stiltecentrum een feit. Probleem was nog  de herhuisvesting van de zusters. Zij kregen een nieuw onderkomen in het kantorencomplex boven het winkelcentrum.  Zuster Lucie en haar medezusters hadden hun slaapkamer op de tiende verdieping en de gezamenlijke woonkamer was op de tweede verdieping. Klooster nieuwe stijl.

Tot op de dag van vandaag kunnen bezoekers in het Stiltecentrum terecht om een kaarsje op te steken of een hartenkreet achter te laten in het gastenboek. Naast het kapelletje is er een ontmoetingscentrum waar de koffie klaar staat en vrijwilligers een luisterend oor bieden aan wie daar behoefte aan heeft.

In de drukste week van het jaar in 'RKK Kruispunt TV' een portret van het Stiltecentrum en een zoektocht naar de dichtregels die ooit het kapelletje sierden maar die een paar jaar geleden plotseling verdwenen waren. Dichtregels van de Utrechtse katholieke dichter Jan Engelman uit zijn gedicht  'Kerstmis 1940'.

Stil zijn in het wild gewemel
van een wereld zo ontzind,
stil en droomen van een hemel
waar het zwakste overwint.

Anno 2014 liggen er nieuwe gevaren op de loer. Hoog Catharijne wordt ingrijpend gerenoveerd. Het Stiltecentrum blijft,  dát is zeker. Maar…  zal het nog te vinden zijn….?

'RKK Kruispunt TV: Time-out tussen de Jingle Bells', zondag 21 december om 23.20 uur bij het RKK op NPO 2.

Doorblader onze nieuwsberichten en kom alle nieuwtjes uit televisieland te weten!