Zondag slotaflevering van 'Bloedbroeders' bij de VARA

zaterdag 25 april 2015

Afgelopen vrijdag herdachten Armeniërs wereldwijd dat honderd jaar geleden de omstreden Armeense genocide begon. Tot op de dag van vandaag zijn Turken en Armeniërs het oneens over de toedracht van deze gruwelijke episode in de geschiedenis.

Terwijl Armeniërs – net als de meeste historici - er van overtuigd zijn dat er een genocide heeft plaatsgevonden, wordt dit door Turkije met kracht ontkend. De mening die in Turkije overheerst, is dat er in de Eerste Wereldoorlog verraad is gepleegd door de Armeniërs en dat de bloedbaden van 1915 plaatsvonden tijdens wederzijdse gewelddadigheden. Het zijn twee onverzoenlijke standpunten die tot op de dag van vandaag zorgen voor vijandschap en wantrouwen tussen de twee volken, die eeuwenlang hetzelfde grondgebied deelden.

In de VARA-documentaireserie 'Bloedbroeders' onderzoeken de Turks-Nederlandse journalist Sinan Can en de Armeens-Nederlandse musical-acteur Ara Halici hoe hun familie honderd jaar geleden betrokken was bij de Turkse massamoord op de Armeniërs. In een zesdelige 'documentaire-roadmovie' ondernemen Sinan en Ara een reis door Turkije en Armenië, van Istanbul naar Jerevan. In hun zoektocht naar de waarheid over de Armeense genocide beleven zij niet alleen emotionele en confronterende ontmoetingen, maar onvermijdelijk komt ook hun vriendschap onder druk te staan.

In deze slotaflevering gaan Sinan en Ara uitgelaten en vol optimisme naar Jerevan in Armenië. Zou Sinan als Turk, door de genocide te erkennen, een proces van verzoening kunnen ontketenen? Het is de vooravond van 24 april, de Armeense herdenkingsdag van de genocide. Talloze Armeense jongeren uit de diaspora komen dan naar Jerevan. De genocide leeft in ieders hart, en daarmee ook de pijn van de vorige generaties. Door 100 jaar van ontkenning heeft het trauma van de Armeniërs nooit kunnen genezen. Sinan merkt dat Turkse excuses wantrouwende reacties oproepen. Als hij uiteindelijk een 105 jaar oude overlevende van de genocide vraagt om verzoening, dreigt zijn missie volledig te mislukken.

'Bloedbroeders (slotaflevering)', zondag 26 april om 20.15 uur bij de VARA op NPO 2.

logo NPO 3 logo

Het leven van Jelmer (21) wordt geportretteerd. Hij raakte onder invloed van xtc oververhit op het Amsterdam Dance Event. Samen met familie en vrienden blikken we terug op zijn bijzondere leven.

'Van de Wereld', om 21.20 uur bij BNNVARA op NPO 3.