300 leerkrachten neuzen in het VRT-archief

donderdag 30 oktober 2014

Een 300-tal leerkrachten mogen deze week in het digitale VRT-archief snuisteren, nadat het Vlaams Instituut voor Archivering (VIAA) het online onderwijsplatform openstelde.

Onderwijzers kunnen een eigen collectie van fragmenten aanleggen die geschikt zijn voor de lessen.

De openbare omroep en het Vlaamse Archiveringsinstituut kwamen vorig jaar tot de overeenkomst dat het VIAA vanaf 2014 zou instaan voor het verder digitaliseren van het VRT-archief. Het was VIAA's taak om het digitale archief open te stellen voor het onderwijs en wetenschappelijk onderzoek. Begin deze week zette het Instituut een eerste stap door leerkrachten toegang te verlenen tot het audiovisuele materiaal van de openbare omroep. Wie zich registreerde voor het project, kan nu zo’n 2.700 radio- en beeldfragmenten bekijken.

Het project werd ontwikkeld voor en door leerkrachten. Verschillende onderwijzers hielpen mee aan de bouw van het online platform en legden hierbij collecties aan die aansluiten bij de lessen.

Ondertussen werkt VIAA verder aan het openstellen van het archief voor wetenschappelijk onderzoek en, eventueel, het grote publiek.

Bron: VRT/deredactie.be - eigen bericht

'Corsokoorts in Sint Jansklooster' (SBS6)

In de leukste en tevens enige kroeg van Klooster komen alle afgevaardigden van de corsogroepen bij elkaar. De bloemencommissie heeft namelijk slecht nieuws. En corsogroep 'Hebbes' bestaat dertig jaar. Nu is het bij hen elke dag al feest, omdat elke dag ook je laatste kan zijn. Exact zes jaar geleden namen ze afscheid van Dennis, de broer van Patrick. Daarom heeft Patrick de leden gevraagd om iets eerder te komen. Samen feesten, samen rouwen.

'Corsokoorts in Sint Jansklooster', om 20.30 uur bij SBS6.