Kijkcijfers: succesvolle september bij VIER en VIJF
Televisiezenders VIER en VIJF hebben er een uitstekende septembermaand opzitten. Dat laat moederbedrijf SBS Belgium weten in een persbericht.
Dit is het eerste najaar waarin de bekendste kookwedstrijd van het land, 'Komen Eten', gelijk loopt met de bekende soaps op de andere zenders en dat zorgt voor een voorlopig marktaandeel in september van 11.4 procent. Ter vergelijking, datzelfde tijdslot haalde vorig najaar (2015) nog 7.5 procent marktaandeel in dezelfde periode.
Dit najaar was ook het eerste waarin de primetime-programma's van VIER al om 20.35 uur startten, gelijktijdig met de twee grote zenders dus. En dat loont, want VIER haalt in het tijdslot 20u30-24u een marktaandeel van maar liefst 15,3 procent op de zenderdoelgroep.
'De Rechtbank' haalt dit seizoen voorlopig een gemiddeld marktaandeel van 28,5 procent op VVA 18-54, een groei van 8,8 procent tegenover het vorige seizoen (toen 26,2 %).
'De Idioten' scoren ook zonder Philippe Geubels met 23.2 procent marktaandeel maar liefst 20 procent beter dan vorig seizoen (toen haalde Geubels en De Idioten nog 19,4 procent). Ook 'Kroost' doet het beter dan in een vorig seizoen want het haalt nu gemiddeld 19.2 procent, tegenover 18,6 procent in het voorjaar van 2015.
Maar ook de nieuwe programma's doen het dit najaar goed met 16,8 procent marktaandeel voor 'Eeuwige Roem' en 26 procent voor 'Niveau 4'. 'Callboys' haalt op donderdag gemiddeld 38.8 procent op de doelgroep en de herhaling op maandagavond haalt gemiddeld 19,4 procent marktaandeel.
In september haalt VIER voorlopig een gemiddeld marktaandeel van 12,3 procent en daarmee groeit de zender met bijna 11 procent tegenover september vorig jaar (toen 11,1 procent). VIER is alvast op weg om de beoogde 14 procent voor dit najaar te halen.
Binnenkort start VIER aan de tweede golf van het najaar met 'De Slimste Mens ter Wereld' en op 6 oktober ziet het splinternieuwe ZES het levenslicht.
En ook VIJF schittert. Met 8.1% op haar doelgroep deze maand zet VIJF haar beste september ooit neer. Met dank aan goed scorende vaste buitenlandse waarden als 'Grey's Anatomy', Moordvrouwen op Maandag en de I Love Donderdagfilm, maar VIJF zet vooral haar beste september ooit neer dankzij haar ijzersterke woensdagavond met 'Zo Man Zo Vrouw' en 'Nieuwe Buren'.
Het negende seizoen van 'Zo Man Zo Vrouw' is met voorlopige gemiddeld 333.282 kijkers en maar liefst 23.3% op Vr 20-49 goed op weg op het best scorende ooit te worden.
Het nieuwe programma met Karen Damen en James Cooke haalt met gemiddeld 500.819 kijkers en 35.5% op de zenderdoelgroep schitterende cijfers.
'Nieuwe Buren' doet het zo nu al beter dan 'Perfect?', het andere succesvolle VIJF-programma van Karen Damen dat in het voorjaar van 2015 goed was voor gemiddeld 236.812 kijkers en 18.2% op Vr 20-49.