Nickelodeon speelt 'buitenshuis' op Buitenspeeldag

dinsdag 31 maart 2015

Morgen, op 1 april, traditiegetrouw de woensdag voor de paasvakantie, is het voor de achtste keer Buitenspeeldag! In vrijwel elke gemeente in Vlaanderen worden er die dag buitenspeel-activiteiten voor kinderen georganiseerd.

Het wordt een superleuke dag, want dit jaar kunnen kinderen op meer dan ruim 300 locaties volop buitenspelen en avonturen beleven. En natuurlijk draagt Nickelodeon bij door al haar on- en offline kanalen 's middags tussen 13.00 uur en 17.00 uur letterlijk op zwart te zetten.

Papieren vliegertjes
Stil zitten is er niet bij tijdens de Buitenspeeldag. Gemeentes, buurtverenigingen, ouders en scholen hebben volop gehoor gegeven aan de oproep om een leuk en actief buitenprogramma te organiseren op 1 april. In Ertvelde (gemeente Evergem) wordt er een heuse papieren-vliegertjes-gooi-wedstrijd georganiseerd! Daarnaast kunnen er kampen gebouwd worden en zijn er opblaasvoetbalvelden, hindernisbanen, een turnparcours, hockeywedstijden en een kleuterhoek. De kijkers van Nickelodeon hebben deze activiteit gekozen als leukste buitenspeeldaglocatie van Vlaanderen. Nickelodeon karakter SpongBob zal woensdag als beloning hiervoor een bezoekje brengen aan Evergem en hij neemt een supercool springkussen mee.

Alle activiteiten op http://www.buitenspeeldag.be
Verspreid over het land zijn op 1 april straten verkeersvrij en kunnen kinderen meedoen aan skatelessen, straatvoetbaltoernooien, stormbanen of lekker uitrazen op springkussens. Op http://www.buitenspeeldag.be kunnen kinderen kijken wat er in hun omgeving te doen is.
Zo is er in Antwerpen verspreid over zeven pleinen in de stad een aanbod van sport, spel en attracties en in Schelle staat een tien meter hoge klimmuur.

Buitenspelen is belangrijk voor kinderen
Met de Buitenspeeldag willen initiatiefnemers Nickelodeon en de Belgische overheid kinderen stimuleren om lekker buiten te spelen en te bewegen. Buitenspelen is meer dan alleen leuk: buitenspelen is heel goed voor kinderen! Juist in een tijd waarin 80 procent van de kinderen onvoldoende beweegt, houdt buitenspelen hen meer in beweging. Buiten is de plek waar kinderen vriendjes ontmoeten, kunnen bewegen en zich vrij voelen. Onderzoek toont aan dat buitenspelen goed is voor jongeren. Kinderen die meer buitenspelen bewegen meer en hebben aantoonbaar minder overgewicht. Ook bevordert buitenspelen de mentale en sociale ontwikkeling van kinderen.

logo NPO 2 logo

Goed leren kijken is de eerste stap om natuurbeschermer te worden. Regisseur Sanne Rovers gaat op pad met 'gewone mensen' die de teloorgang van hun postzegel natuur proberen tegen te houden. Als kind vond Sanne haar vaders liefde voor natuur vooral irritant. Altijd maar stoppen tijdens het wandelen om naar planten en insecten te kijken. Dat is door de jaren heen veranderd. Naast de vader van Sanne zien we een aantal andere natuurbeschermers in 'hun' natuurgebied.

'2Doc: Groenkijkers', om 22.20 uur bij de NTR op NPO 2.