Regionale zenders krijgen boete voor sponsoring van journaals
De Vlaamse Regulator voor de Media, de onafhankelijke toezichthouder voor de Vlaamse audiovisuele media (VRM), legt regionale televisieomroeporganisaties ATV, Focus TV, TV Limburg en WTV boete op van 1.500 euro voor de sponsoring van het journaal.
De VRM controleerde de uitzendingen van verschillende regionale televisieomroeporganisaties (31 oktober 2014, 18.00 - 21.00 uur).
De VRM stelt vast dat bij ATV, Focus TV, TV Limburg en WTV het journaal gesponsord wordt. Zo worden pancartes uitgezonden met vermelding van handelszaken die hebben ingestaan voor de kledij van de nieuwsanchors.
Artikel 96, eerste lid, van het Mediadecreet bepaalt dat journaals en politieke informatieprogramma’s niet gesponsord mogen worden. Het leveren van faciliteiten of diensten, zoals bijvoorbeeld kleding of haartooi, moet worden beschouwd als een bijdrage aan de financiering van het programma met het doel naam, handelsmerk, imago, activiteiten of producten meer bekendheid te geven en beantwoordt zo aan de definitie van sponsoring zoals vastgelegd in het Mediadecreet.
Bij TV Limburg stelde de VRM bovendien vast dat verschillende sponsorvermeldingen werden uitgezonden die promotionele elementen bevatten die aanzetten tot consumptie ('Ga naar', 'Bezoek'). Sponsorvermeldingen mogen, in tegenstelling tot reclameboodschappen, niet aanzetten tot consumptie.
De VRM besluit ATV, Focus TV, TV Limburg en WTV een administratieve geldboete van 1.500 euro op te leggen.