'Spoed' is terug met nieuwe afleveringen op VTM

vrijdag 23 februari 2007

Vanaf dinsdag 13 maart 2007 kan de kijker op VTM terecht voor dertien nieuwe afleveringen van 'Spoed'. De Vlaamse ziekenhuisserie is hiermee aan seizoen 10 toe en dat wordt zonder meer boeiend. Niet alleen omdat vier nieuwe personages –door Nele Bauwens, Amaryllis Temmerman, Govert Deploige en Sebastien De Smet - geïntroduceerd worden, maar ook omdat het een seizoen is van grote veranderingen op de spoedafdeling, ingrijpende professionele hindernissen en van sterke emoties.

D

e aanstelling van de nieuwe medisch directeur zorgt voor gerommel op de werkvloer en de reorganisatie van de spoedafdeling voor zo mogelijk nog meer. De directie van het Algemeen Ziekenhuis wil meer dan ooit cijfers zien, statistieken die aantonen dat de patiënten vlot de afdeling in- en uitrollen. Targets moeten worden gehaald, desnoods met de chronometer in de hand. De druk wordt dan ook gigantisch, voor de artsen en voor de verpleegkundigen. En dat zal zich laten voelen. Professionele en persoonlijke conflicten volgen elkaar in een snel tempo op en worden meer dan ooit gevoed of opgelost door de patiënten. Zij zorgen er ook voor dat de ingrijpende gebeurtenissen uit het verleden van de hoofdpersonages in dit 10de seizoen worden onthuld. Zo zal de kijker o.a. te weten komen waarom Steven Hofkens (door Sven De Ridder) zo vaak grof uit de hoek komt, waarom Filip Driessen (door Kürt Rogiers) het leiding geven van zich af schuift en waarom Ellen Van Poel (door Ka rina Mertens) elke man probeert te verleiden die in haar buurt komt.

De boeiende verhaallijnen hebben heel wat grote namen ertoe aangezet om een gastrol in seizoen 10 van 'Spoed' te vertolken: Hans Royaards, Camilia Blereau, Kris Cuppens, Werther Van der Sarren, Erik Burke, Hilt De Vos, Oswald Maes, Nicky Langley, Luk D'heu, Annemarie Picard, Frank Van Erum, Fred Van Kuyk, Erik Goossens, Peter Rouffaer, Ingrid Van Rensbergen, Marilou Mermans, Herman Fabri, Bert Van Poucke, Pol Ricour, e.v.a. Seizoen 10 van 'Spoed' heeft ook een nieuwe titelsong gekregen, die is ingezongen door Tess Goossens. De charmante VTM-omroepster gooide hoge ogen tijdens de zangwedstrijd 'Just The Two Of Us' en breit met 'Spoed' een vervolg aan haar passie voor muziek.

Nieuwkomers

Wim door Govert Deploige

Wim is de nieuwe hoofdverpleger op de afdeling. Hij vervangt Bob,die onverwacht zijn ontslag heeft gegeven. Voor Wim is het allemaal nog nieuw, maar toch weigert hij alle hulp en gouden raad. Hij wil het zelf uitzoeken, met vallen en opstaan. Maar daardoor dreigt er chaos en bovendien is hij nogal verstrooid. Hoeft het gezegd dat Luc Gijsbrecht zich ergert? Gelukkig voor Wim en ondanks de hervormingen die hij in goede banen moet leiden, zijn de collega's hem genegen en rapen zij de steken op die hij al eens laat vallen. Maar Wim groeit in zijn job, kickt op stress en het duurt niet lang of hij heeft de touwtjes stevig in handen.

Anne Sofie door Nele Bauwens

Anne Sofie heeft nog maar pas haar diploma verpleegkunde op zak, maar toch deinst ze er niet voor terug om haar collega's met raad te overladen. Ze is er immers van overtuigd dat ze van haar vader –die huisarts is- en op school werkelijk alles heeft geleerd. Dit betwet ertje is langs de andere kant zeer naïef, waardoor ze makkelijk voor schut kan worden gezet. Vooral Steven Hofkens richt zijn scherpste pijlen op haar.

Femke door Amarullis Temmerman

Femke is in de eerste plaats verpleegster, maar na Karel is ze de tweede ambulancier. Ze is een knappe vrouw, die 'ja' antwoordt op de vraag of ze getrouwd is en elke dag even met haar schat belt om de avond te overlopen. Femke is perfect gelukkig en haar levensmotto is "leven en laten leven". Ze is wel recht voor de raap en laat zich niet intimideren door het soms opgefokte mannenonder- ons-sfeertje op de spoedafdeling.

Sam door Sebastien De Smet

Sam is nog maar pas afgestudeerd als verpleger. Zijn leergierigheid en bereidwilligheid maken zijn gebrek aan ervaring ruimschoots goed. Hij heeft het hart op de juiste plaats en zijn harde jeugd heeft ervoor gezorgd dat hij makkelijk de dingen kan relativeren. Zijn gevoelens heeft hij echter nooit leren uiten en dat speelt hem in zijn romantisch leven soms parten.

'Spoed', vanaf dinsdag 13 maart om 21.35 uur op VTM.

logo NPO 3 logo

Het leven van Jelmer (21) wordt geportretteerd. Hij raakte onder invloed van xtc oververhit op het Amsterdam Dance Event. Samen met familie en vrienden blikken we terug op zijn bijzondere leven.

'Van de Wereld', om 21.20 uur bij BNNVARA op NPO 3.