Vanaf maandag nieuw op VTM: 'Spitsbroers'

zondag 29 maart 2015

In 'Spitsbroers' nemen de Moerman-broers de kijker tien weken lang op sleeptouw in de arena van het Belgische voetbal. Het spelletje is hun grote passie en ze dromen luidop van een carrière als profvoetballer. Eén van de twee breekt door, de andere blijft met lege handen achter.

Allebei moeten ze keuzes maken, omgaan met succes en falen, prijzen betalen. En allebei moeten ze volwassen worden.

De cast van 'Spitsbroers' bestaat uit aanstormend en gevestigd acteertalent, met Oscar Willems, Joren Seldeslachts, Viv Van Dingenen, Kris Cuppens, Louis Talpe, Ella Leyers, Bert Haelvoet, Frances Lefebure, Gökhan Girginol en Sien Eggers in de hoofdrollen.

'Spitsbroers' is een productie van deMENSEN, het productiehuis dat sinds 2001 nationaal en internationaal gewaardeerde tv-programma’s maakt. De serie is gerealiseerd met de steun en de participatie van KRC Genk, de stad Genk, de gemeente Houthalen-Helchteren, het VAF/Mediafonds en tax shelter partners.

'Spitsbroers' is bedacht door journalist Kristof Hoefkens, broer van Carl Hoefkens, voormalig kapitein van Club Brugge en meervoudig international. Kristof Hoefkens maakte als scenarist ook deel uit van de vaste writer's room van de reeks. 'Spitsbroers' is dan ook doorspekt met waargebeurde anekdotes uit de voetbalwereld, maar is geen portret van de Hoefkens-broers. Hun band en voetbalpassie vormden wél de inspiratie. Kristofs medescenaristen zijn Michel Sabbe, Bart Vaessen en Steve De Wilde.

Gijs Polspoel en Jeroen Dumoulein hebben de regie van 'Spitsbroers' voor hun rekening genomen. 'Spitsbroers' is de eerste fictieproductie van deMENSEN.

2 broers, 1 droom
In de wijk waar de familie Moerman woont, dromen alle jongens ervan om profvoetballer te worden. Ook de getalenteerde broers Dennis (17) en Alan (21). Tijdens hun één-tegen-één-partijtjes op het pleintje in de wijk, imiteren de twee al jaren hun idolen in de hoop het ooit even ver te schoppen. En liever vroeg dan laat, uiteraard. Maar momenteel spelen ze samen bij vierdeklasser Genk VV.

Wanneer de trainer van KRC Genk tijdens een match op de tribune zit, scout hij één van de broers. Die mag tot zijn grote vreugde een week meetrainen met de grote jongens om te zien of hij de kwaliteiten heeft om een eersteklasser te worden. Z'n broer blijft verweesd achter en ziet zijn droom aan diggelen geslagen.

Al snel maakt Moerman indruk en mag hij een profcontract tekenen. Hij staat aan het begin van een grote carrière en schopt het van een groentje tot bankzitter, basisspeler en uiteindelijk wordt hij zelfs de revelatie van de competitie. Hij ontdekt samen met z’n vrienden een nieuwe wereld vol glamour, geld en mooie vrouwen. Maar ook een wereld vol valstrikken en valse vrienden.

Voor de andere Moerman is de doorbraak van zijn broer een reality check: jarenlang liep hij rond met het idee dat het vroeg of laat wel zou lukken als profvoetballer. Maar nu blijkt hij niet goed genoeg te zijn en moet hij toekijken hoe zijn broer het wel maakt. Dat steekt. Hoe blij hij intrinsiek ook is voor zijn broer, één van zijn beste maatjes. Hij beseft dat hij zijn
droom maar beter definitief opbergt en verliest helemaal de pedalen.

Hoewel hij gezworen had het niet te laten gebeuren, verandert de roem de kersverse eerste klassevoetballer. De Moerman-broers worden in 'Spitsbroers' allebei volwassen, maar op een radicaal andere manier.

Aflevering 1
De 21-jarige Alan Moerman en zijn vier jaar jongere broer Dennis zijn allebei verzot op voetbal.
Ze vormen twee handen op één buik en spelen samen bij de vierdeklasser Genk VV. Profvoetballer worden is hun grote droom. Voor één van de twee ziet het er naar uit dat die droom wel eens werkelijkheid zou kunnen worden, wanneer de trainer van KRC Genk naar een
match komt kijken om te scouten.

Na de wedstrijd volgt er goed nieuws: één van de twee broers mag een week op proef meespelen bij KRC Genk. Wordt het Alan of wordt het Dennis? Krijgt de gelukkige al die onverwachte trainingen wel geregeld in zijn agenda? Klikt het met de rest van het team? Kan zijn vriendin zich vinden in dit nieuwe leventje en alle veranderingen die daarmee gepaard gaan? En kan de andere broer verkroppen dat hij geen kans krijgt?

'Spitsbroers', vanaf maandag 30 maart om 21.45 uur op VTM.

'Bed & Breakfast' (foto: © Omroep MAX 2020)

In Noord-Brabant zijn we te gast bij Joys en Marco. Zij hebben een voorliefde voor het kroeg- én rock-'n-rollleven. Dit zie je dan ook duidelijk terug in hun B&B-kamers. Daarna is het de beurt aan Karin en Ralf om de gasten te ontvangen. Ook zij wonen in Noord-Brabant, maar dan wat meer landelijk. Yvonne en Hein mogen als laatste de deelnemers verwelkomen in hun bed & breakfast in Gelderland.

'Bed & Breakfast', om 20.35 uur bij Omroep MAX op NPO 1.