VRT maakte genomineerden Grote Prijs Jan Wauters 2012 bekend

donderdag 11 oktober 2012

Op vrijdag 26 oktober reikt de VRT voor de tweede keer de Grote Prijs Jan Wauters uit, de VRT‐ Taalprijs voor creatief en uitmuntend taalgebruik.

De VRT reikte in 2011 voor de eerste keer een Grote Prijs Jan Wauters uit voor een Nederlandstalige mediapersoonlijkheid 'die excelleert in het gebruik van het Nederlands, van wie het taalgebruik getuigt van een uitstekende taalbeheersing en een grote creativiteit.'

Met deze prijs wil de VRT de nagedachtenis aan een van haar grootste taalvirtuozen, sportverslaggever Jan Wauters, levend houden. Op verzoek van Jans weduwe, Thérèse Wauters, moet de prijs gezien worden als een aanmoediging, eerder dan als een bekroning van een carrière.

De jury die beslist over de genomineerden en de laureaat van de Grote Prijs Jan Wauters wordt voorgezeten door Thérèse Wauters. De andere juryleden zijn Stijn Tormans (winnaar 2011), Pat Donnez (programmamaker), Annie Van Avermaet (taalbeheerser), Chris Lomme (actrice), Ruud Hendrickx (taaladviseur) en Clem Robijns (programmamaker). De prijs is een origineel werk van een Belgische kunstenaar. Dit jaar is dat een schilderij van Herr Seele.

De genomineerden:

Gaea Schoeters
Auteur, journaliste en scenariste. Ze schreef over de onfrisse gedachten van een misdadiger ('Diggers') en over de geur van geld in Dubai, persoonlijke mailtjes van de Belgische ambassadeur in Jemen, en koeien die ’s nachts brood en appels komen stelen. Alle andere onderwerpen passeren de revue op haar blog gaea.schoeters.be.

Peter Vandenbempt
Net zoals in 2011 is deze sportjournalist bij Sporza Radio genomineerd. Hij geeft vooral commentaar bij grote nationale en internationale voetbalwedstrijden. Peter Vandenbempt heeft een lyrische commentaarstijl die vaak aan Jan Wauters doet denken.

Tine Hens
Journaliste voor Humo, waar ze tijdens het fileren van nieuwe boeken soms meer taalgevoel etaleert dan vele van de schrijvers die ze moet recenseren. Haar columns over actuele thema’s in hetzelfde blad zijn soms snoeihard, vaak verrassend en altijd goed geschreven.

Najib Amhali
Marokkaans‐Nederlandse acteur en cabaretier. Na winst tijdens het Leids Cabaretfestival (1998, zowel publieks‐als juryprijs) timmert deze 'Marokkaan uit de Jordaan' aan een succesvolle cabaretcarrière. Zijn shows, die sinds kort ook volle zalen in België trekken, zijn niet alleen grappig en erg actueel maar getuigen ook van een grote liefde voor de Nederlandse taal.

Ruth Joos
Voor de tweede keer op rij maakt deze radiomaakster bij Radio 1 een kans op de prijs. Een loepzuivere stem die er niet voor terugschrikt om te zwijgen op de radio. Sportliefhebster, maar ook kritische observator van de dingen van alledag.

Over de VRT‐Taaldag
Op vrijdag 26 oktober reikt de VRT voor de tweede keer de Grote Prijs Jan Wauters uit en organiseert voor het vijfde jaar op rij de VRT‐Taaldag voor professionele taalgebruikers. Het thema van deze editie is 'taal als toegang tot cultuur'.

Gasten zijn onder meer minister‐president Kris Peeters, minister van Onderwijs en Gelijke Kansen Pascal Smet, professoren van de Universiteiten van Utrecht, Louvain‐la‐Neuve en Antwerpen, René Went (NOS), columnist Patrick de Witte, algemeen hoofdredacteur Luc Rademakers, e.a. Marcel Vanthilt is gastheer.

logo NPO 2 logo

Goed leren kijken is de eerste stap om natuurbeschermer te worden. Regisseur Sanne Rovers gaat op pad met 'gewone mensen' die de teloorgang van hun postzegel natuur proberen tegen te houden. Als kind vond Sanne haar vaders liefde voor natuur vooral irritant. Altijd maar stoppen tijdens het wandelen om naar planten en insecten te kijken. Dat is door de jaren heen veranderd. Naast de vader van Sanne zien we een aantal andere natuurbeschermers in 'hun' natuurgebied.

'2Doc: Groenkijkers', om 22.20 uur bij de NTR op NPO 2.