VRT stelt plannen sportzomer 2016 voor

dinsdag 24 mei 2016

De zomer van 2016 belooft een belangrijke sportzomer te worden. Voor het eerst in zestien jaar zijn de Rode Duivels er weer bij op een EK Voetbal, er zijn Olympische Spelen met atleten uit alle hoeken van de wereld en de meest uiteenlopende disciplines. En uiteraard is er ook nog de Tour, een topper op sportief gebied en een fantastische sportbeleving.

De VRT zorgt ervoor dat de sportliefhebbers de hele sportzomer lang alles in geuren en kleuren en in de beste omstandigheden kunnen volgen en dit met rechtstreekse uitzendingen en omkaderende programma's met achtergrond, analyse en ambiance.

Bij Eén en Canvas zitten voetballiefhebbers deze zomer op de eerste rij voor het EK voetbal van vrijdag 10 juni tot en met zondag 10 juli. Karl Vannieuwkerke en Maarten Vangramberen heten hen elke dag welkom vanuit het voetbaldorp in Franse sfeer aan de voet van de VRT-toren voor wedstrijden, analyses, reportages, massa's beelden uit Frankrijk en de dagelijkse talkshow 'Panenka!'.

Alle wedstrijden worden live en integraal uitgezonden, de meesten op Eén, andere op Canvas. Zes sportjournalisten, Frank Raes, Filip Joos, Eddy Demarez, Stef Wijnants, Peter Vandenbempt en Geert Heremans voorzien de wedstrijden van deskundig commentaar. Ook in de journaals is er ruime aandacht voor het EK, met onder meer een dagelijkse rubriek waarin Ruben Van Gucht een stand van zaken geeft over de Rode Duivels.

Sporza.be is tijdens het EK voetbal de referentie voor wie alles over het toernooi wil weten. De website en de EK-app brengen de klok rond al het nieuws.

Radio 1 brengt als enige radiozender live verslag uit van de wedstrijden en de gebeurtenissen in Frankrijk. Van 10 juni tot 10 juli opent Studio France elke dag de deuren van 13.00 tot 23.00 uur.

Ook Ketnet supportert mee en brengt een dagelijkse ochtendshow.

Het EK is nog volop aan de gang wanneer in Frankrijk van 2 juli tot 24 juli een ander groot sportevenement van start gaat, namelijk De Ronde van Frankrijk. De VRT brengt naar goede gewoonte op radio, televisie en online verslag uit. Op Eén is de Tour 2016 helemaal live te volgen met commentaar van Michel Wuyts en José De Cauwer. Renaat Schotte sprokkelt interviews en Maarten Vangramberen reist mee met de Tourkaravaan en brengt in 'Het Journaal' verslag uit.

In 'Vive le Vélo' blikt Karl Vannieuwkerke elke avond (vanaf 12 juli) terug op de voorbije Tourdag. Radio 1 geeft in 'Studio France' spannende verslaggeving.

Van vrijdag 5 tot en met zondag 21 augustus hebben de Olympische Spelen plaats in Rio de Janeiro. Met een ruime Belgische delegatie en talent in de meest uiteenlopende sporttakken gaat ons land veelbelovende Olympische Spelen tegemoet. De VRT volgt de Belgen op de voet en brengt live op radio, televisie en online verslag uit. Uiteraard komen ook de internationale toppers ruim aan bod.

'Sporza Rio' brengt een doorlopend Olympisch programma van 14.00 uur tot 5.00 uur met op Eén Frank Raes als anker, op Canvas Cathérine Van Eylen als gastvrouw en op Eén Aster Nzeyimana als host.

MAX is er elke dag! logo MAX logo

Kasteel Vosbergen bestaat 400 jaar en dat wordt de hele zomer gevierd. Vandaag staat de heropening van de oprijlaan op het programma. Jeanne vraagt zich af of haar 93-jarige moeder wel in de koets kan klimmen. Ook op landgoed Maarsbergen gaat het niet van een leien dakje en moet de 22-jarige Willem een moeilijke beslissing nemen. Over daken gesproken: de hoge dakrand van landgoed Wickenburgh krijgt een nieuw likje verf van Otto. Op het keurige, normaal zo rustieke landgoed Oolde staat een hippiefestival op het punt te beginnen.

'Liefde voor het Landgoed', om 21.30 uur bij Omroep MAX op NPO 1.