Arjan Erkel en Albanese gevangeniscorruptie in 'Vreemde Tralies'

maandag 27 juni 2016

Voor de 6-delige documentaire serie 'Vreemde Tralies' bezoekt Arjan Erkel Nederlandse mannen en vrouwen die gevangen zitten in het buitenland en straffen uitzitten variërend van 2 tot 15 jaar.

In bijzondere persoonlijke ontmoetingen leren we niet alleen de gevangenen kennen, maar ook de gevangenis én het land waar zij verblijven. Wat zegt het gevangenissysteem over het land zelf? In de eerste aflevering bezoekt Arjan Albanië, op nog geen drie uur vliegen van Nederland. Een land waar het ogenschijnlijk goed gaat. Maar is dit ook zo?

In Albanië ontmoet Arjan de Nederlandse Mujdat. Hij probeert zijn hoofd boven water te houden in een land waar corruptie en georganiseerde misdaad hoogtij vieren. Mujdat is door zijn ex - een Albanese politieagent – aangeklaagd voor mishandeling. Hij zit nu in gevangenis Fier, die anderhalf jaar geleden is gebouwd met geld van de Europese Unie. Vrijwilliger Fred, die namens Reclassering Nederland Mujdat regelmatig bezoekt, probeert hem te helpen in zijn strijd voor gerechtigheid. Daarnaast ziet Erkel hoe Albanië zich heeft ontworsteld aan het gruwelijke regime van dictator Enver Hoxha, en nu alles in het werk zet om toe te treden tot de Europese Unie. Die felbegeerde aansluiting is, voor dit Balkanland waar veel inwoners onder de armoedegrens leven, het hoogste streven.

Gijzeling
Arjan Erkel werd in 2002 in Dagestan als medewerker van Artsen Zonder Grenzen gegijzeld en 20 maanden vastgehouden door Dagestaanse rebellen. Hij weet hoe het is om opgesloten te zitten en hoe moeilijk het is om je te moeten aanpassen aan een ander systeem, in een vreemd land met een taal waar je vaak niets van begrijpt. Van elke vrijheid beroofd, ver weg van iedereen die je dierbaar is.

Een gesloten wereld
Tijdens de afleveringen van 'Vreemde Tralies' wordt duidelijk hoe het is om gevangen te zitten in een andere cultuur, maar ook hoe mensen zich buiten de muren van de gevangenis staande houden in maatschappijen waarin angst, armoede en corruptie regeren. Arjan Erkel reist onder andere af naar Peru, Noorwegen, Colombia & Japan.

'Vreemde Tralies' wordt geproduceerd door De Haaien in samenwerking met Reclassering Nederland, in opdracht van de EO.

'Vreemde Tralies', vanaf 28 juni om 21.10 uur bij de EO op NPO 2.

'Verward' (BNNVARA)

Jessica spreekt de 22-jarige Isabella. Haar moeder lijdt aan schizofrenie en gedraagt zich steeds wantrouwiger. De woede richt zich vooral op de vader van Isabella. Op een dag, als Isabella niet thuis is, slaat moeder haar echtgenoot dood. Op de crisisdienst geeft psychiater Niels Mulder een inkijk in de keuzes die hij en zijn collega's maken. Hoe lastig dit is, blijkt wanneer de politie melding doet van een ernstig verwarde en vervuilde man die de buurt mogelijk in gevaar brengt. De 30-jarige Demi is gediagnosticeerd met schizofrenie en hoort dagelijks meerdere dwingende stemmen in haar hoofd.

'Verward', om 20.25 uur bij BNNVARA op NPO 3.