BNN boos om nieuwe plannen! Fusiegesprekken stopgezet

vrijdag 17 juni 2011

De geplande verhoging van het jaarlijkse lidmaatschapscontributie naar 15 euro is een bedreiging voor de jongerenprogrammering van BNN. Met deze verhoging wordt een bom gelegd onder de toekomst van BNN en de publieke jongerenprogrammering.

Uit vandaag uitgevoerd onderzoek van Intomart GfK blijkt dat 36% van de BNN-leden tussen de 16 en 34 jaar het lidmaatschap opzegt, indien de contributie wordt opgehoogd naar 15 euro. BNN is de enige omroep die zich exclusief op jongeren richt. Jongeren hebben minder geld te besteden, dus zullen jonge leden bij een contributieverhoging massaal opzeggen en wordt het BNN onmogelijk gemaakt veel nieuwe leden te werven. De publieke omroep zal in plaats van het uitvoeren van een belangrijk speerpunt, namelijk het bereik onder jongeren vergroten, juist verder vergrijzen en absoluut geen goede afspiegeling meer zijn van de Nederlandse bevolking.

BNN is nog steeds voorstander van een vereenvoudiging van het publieke bestel. Zoals de spelregels van de brief van de Minister nu gelezen worden, lijkt de jongerenprogrammering van BNN in een zelfstandige positie beter geborgd dan binnen een gefuseerde omroep. Dat gaan we nu bespreken met onze achterban. We stoppen dan ook even met de fusiegesprekken met de VARA.

Algemeen Directeur Lucas Goes: ‘BNN is altijd voor vernieuwing binnen de publieke omroep geweest. Daarom zijn we met de VARA gaan praten om te kijken of we samen sterker staan dan alleen. Daarnaast weten wij hoe moeilijk het is om jongeren aan je te binden en leden te werven. Met heel veel energie en tijd heeft BNN 303.000 leden en nog veel meer jonge kijkers en luisteraars de laatste jaren aan zich gebonden. Deze maatschappelijke verankering komt zwaar onder druk te staan door het lidmaatschapsgeld om onbegrijpelijke redenen te gaan verhogen. BNN kan dan niet meer doen waarvoor Bart de Graaff de club indertijd heeft opgericht: zoveel mogelijk jongeren bereiken.’

DOSSIER: Bezuinigingen Publieke Omroep

volledig dossier
BNN

'2Doc: Eddy's Oorlog' (BNNVARA)

Vier seizoenen lang reist Eddy van Wessel langs de Oekraďense frontlinies. Nu hij zich als Nederlands meest bekroonde oorlogsfotograaf al drie decennia op de frontlijn bevindt, wil hij nog altijd de ultieme foto maken, het beeld dat het hele conflict samenvat en dat alle worstelingen, trauma’s en tegenslagen die hij heeft moeten doorstaan de moeite waard maakt.

'2Doc: Eddy's oorlog', om 22.20 uur bij BNNVARA op NPO 2.