BNN maakt documentaire over Schorem

donderdag 24 juli 2014

Geen gezeik en geen vrouwen, maar bier, scheren en snijden. De documentaire Schorem gaat over Barbiershop 'Schorem Haarsnijder en Barbier' waar alleen mannen mogen komen voor een knip- en scheerbuurt.

De Rotterdamse barbiers Leen en Bertus zijn door hun passie voor het eeuwenoude barbiersvak onverwacht uitgegroeid tot een ware hype, die zich niet beperkt tot de havenstad alleen. BNN heeft de markante ambachtsmannen een jaar lang op de voet gevolgd. Hun leven in en rondom hun succesvolle barbiershop, waar mannen uit het hele land uren zitten te wachten om door hen geknipt te worden. De documentaire 'Schorem' gaat 13 augustus bij de Pleinbioscoop Rotterdam in première en zal in 2015 bij BNN op Nederland 3 te zien zijn.

Regisseur Martijn Nijboer: 'Leen en Bertus zijn inspirerende karakters. Als ze iets in hun hoofd hebben, gaan ze ermee aan de slag en lukt het hen. Niets vormt een obstakel of is hen te gek. Deze film brengt hun motieven, gevoelens en dromen in beeld.'

De BNN-documentaire draait deze zomer op verschillende locaties:

13 augustus - Publieke première Pleinbioscoop Rotterdam
15 augustus - Lowlands
29, 30, 31 augustus - Feel The 50’s Venlo
13, 14, 21 september - Film by the Sea Vlissingen
27 september - 'CJP serveert' op het Nederlands Film Festival

De BNN-documentaire Schorem is geregisseerd door Martijn Nijboer ('Doe Maar: Dit Is Alles'), geproduceerd door Simpel Media en tot stand gekomen met steun van het CoBo fonds.

'2Doc: Eddy's Oorlog' (BNNVARA)

Vier seizoenen lang reist Eddy van Wessel langs de Oekraďense frontlinies. Nu hij zich als Nederlands meest bekroonde oorlogsfotograaf al drie decennia op de frontlijn bevindt, wil hij nog altijd de ultieme foto maken, het beeld dat het hele conflict samenvat en dat alle worstelingen, trauma’s en tegenslagen die hij heeft moeten doorstaan de moeite waard maakt.

'2Doc: Eddy's oorlog', om 22.20 uur bij BNNVARA op NPO 2.